08.12.2019
V Cankarjevem domu pripravljajo novo operno premiero za mlade
Snežna kraljica je opera za otroke v dveh dejanjih, ki jo je leta 1992 napisal skladatelj Matthew King. Libreto Andrewa McKinnona se naslanja na pravljico Hansa Christiana Andersena.
Matthew King je eden vodilnih britanskih skladatelj svoje generacije. Zgodba govori o zanimivih temah, kot so osamljenost, želja po tovarištvu, pogum, iskanje resnice. V središču je deček Kaj, ki se mu je v srce zabodel košček čarobnega ogledala. Srce se je spremenilo v kepo ledu, zato ga je k sebi odpeljala Snežna kraljica. Kajeva najboljša prijateljica Gerda se s tem ne more sprijazniti in se odloči oditi na dolgo pot, da bi ga našla. Na poti sreča različne ljudi (čarovnico, kraljično in princa, tolpo razbojnikov, finsko gospo) in živali (vrana, jelenčka), ki ji pomagajo, da na koncu reši prijatelja in ga odpelje domov.
Predstava Snežna kraljica nastaja v koprodukciji Slovenskega komornega glasbenega gledališča, Glasbene matice Ljubljana in Cankarjevega doma. Režija je v rokah Eve Hribernik, glasbeno vodstvo je prevzel Iztok Kocen, Mladinski pevski zbor Glasbene matice Ljubljana je pripravila Irma Močnik, ki je tudi prevedla péte dele libreta. Igral bo Komorni ansambel SKGG. Pri pripravi so sodelovale tudi pevske pedagoginje in korepetitorke solistov Nina Kompare Volasko, Tanja Rupnik, Alenka Slokar Bajc, Tatjana Vasle, Metoda Kink, Irina Milivojević in Darja Mlakar Maležič. Vloge v predstavi zaseda več pevcev, ki bodo nastopali v alternacijah. V glavnih odraslih vlogah bomo videli Majo Ceglar in Katjo Konvalinka kot Snežno kraljico, Irena Yebuah Tiran in Nataša Zupan bosta Babica/Čarovnica/Finka/Pripovedovalka, Klemen Torkar in Gregor Ravnik pa Vran/Severni jelen/Pripovedovalec. Skozi sito avdicij za otroške vloge so se prebili Adrian Ignjatovič, Jan Novljan in Jakob Zupančič za vlogo Kaja ter Ajda Pirc in Pia Novak za vlogo Gerde.
Posebej za to priložnost bo v Ljubljano na premiero prišel skladatelj z družino. O uprizoritvi je povedal: »Navdušen sem, da je prišla Snežna kraljica v Ljubljano! Do te opere čutim neke vrste očetovsko ljubezen, saj je bila napisana v nekem drugem času (1992), ko sem bil še druga oseba in po letih občutno bliže nocojšnjim mladim nastopajočim, kakor sem danes. Ta opera se igra z različnimi opernimi slogi. Če bi danes svetoval samemu sebi kot mlademu skladatelju, bi si predlagal, naj se malo manj ukvarjam s pametnimi aluzijami ter malo več z razvojem likov in pripovedovanjem zgodbe. Po drugi strani pa ima Snežna kraljica neki spontani čar in v resnici ne bi v njej najbrž prav ničesar spremenil. Hitra razlaga glasbene zgodbe bo morda v pomoč: odločil sem se, da bom vsak del zgodbe napisal v drugačnem kompozicijskem slogu. V prvi sliki prevladuje koral Rože cveto in dvanajsttonska lestvica, ki predstavlja Snežno kraljico. Glasba se giblje med Schönbergovim ekspresionizmom in Griegom, z namigi na Kurta Weila. V drugi sliki Gerda sreča čarovnico, glasba pa izhaja iz madžarske ljudske glasbe in klezmerja. Tretja slika (s princeso in vranom) je nekakšna baročna opera z arijami, recitativi, korali, zbori in plesi. Četrta slika je čuden kabaret, kjer se morajo zboristi spremeniti v revolucionarje. Peta slika (z jelenom in finsko ženo) ima wagnerjanski značaj, kajti Gerda junaško potuje na sever. V finalni sliki strašljiva palača Snežne kraljice zveni kot javanski gamelan. Ko pa se Snežna kraljica pojavi, zapoje dolgo virtuozno arijo (izvirni tekst je napisal libretist Andrew McKinnon v anglosaškem stihu), glasba je komponirana v polimetriji, kjer se različne plasti stalnih ritmičnih celic prepletajo s hodečim basom (walking bass). Opisal bi jo kot … saj ne vem, mešanico Stravinskega in jazza. Proti koncu spet zaslišimo uspavanko in opera z njo sklene krog.«
Ni odveč beseda o Mladinskemu pevskemu zboru Glasbene matice Ljubljana. Pod okriljem Glasbene matice se odvija veliko aktivnosti za mlade, kjer zanje sistematično in pod strokovnim vodstvom načrtno skrbijo že nekaj let. V zadnjih treh letih se je zbor uveljavil kot eden vodilnih zborov za izvedbo oper, napisanih za otroške glasove, in je tako za izvedbo tovrstne literature postal stalni partner osrednjega javnega zavoda za kulturo, Cankarjevega doma. Profesionalno raven mladi pevci dosegajo pod skrbnim vodstvom vrhunskih strokovnjakov iz Slovenije in tujine. Pri postavitvi glasbeno-gledaliških del sodelujejo z uveljavljenimi slovenskimi ustvarjalci in poustvarjalci, vrhunska zasedba mladih pevcev pa odpira tudi prostor nastanku novih del za ta sestav. Do zdaj je zbor nastopil že v operah Brundibar (Hans Krasa), Hobit (Dean Burry) in Všeč si mi (Damijan Močnik).