11.10.2020
Achtung, Ausstellung!
Julija je bila na Ljubljanskem gradu odprta pregledna razstava Svoboda vodi ljudstvo s plakati kolektiva Laibach. Tej se je v drugi polovici septembra pridružil Ausstellung! Laibach Kunst RE:KONS:TRUKT / delo · disciplina · užitek v šišenski galeriji P74.

Zagotovo je imel Laibach veliko večje namene z letošnjim praznovanjem štiridesete obletnice obstoja ter kontinuiranega delovanja, pa sta mu jih pokvarila koronavirus in nova svetovna situacija. Vendar očitno nič ne more zaustaviti Laibacha. Premagal je tudi to oviro. Izredne situacije so mu pisane na kožo, v njih se vedno znajde. Ne prilagodi se jim, tudi obide jih ne, ampak jih z iznajdljivostjo in drznostjo izkoristi v svojo prid. S sporadičnimi dogodki že od začetka leta tako obeležuje svoj častitljivi jubilej.
V začetku leta je izšla mogočna fonogramska škatla Laibach Revisited. Maja je padla napoved »Brave New Album for the New World Order. Coming Soon«. Septembra je pri nemški založbi MIG Music izšel živi album Bremenmarsch s koncertnim posnetkom iz leta 1987. Brez velikih fanfar in gromkih bobnov je bila julija na Ljubljanskem gradu odprta pregledna razstava Svoboda vodi ljudstvo s plakati kolektiva Laibach. Septembra sta na tamkajšnjem dvorišču sledila še koncerta. Za 23. oktober je napovedana slavnostna proslava v Delavskem domu v rojstnih Trbovljah, ki bo dostopna tudi z živim prenosom po spletu. Razstavi v Galeriji S na gradu, ki je odprta do konca januarja, se je v drugi polovici septembra pridružil Ausstellung! Laibach Kunst RE:KONS:TRUKT / delo · disciplina · užitek v šišenski galeriji P74, ki je na ogled do začetka novembra. V Ljubljani sta torej ta hip na ogled dve razstavi na temo Laibacha, ki sta med seboj ločeni in se razlikujeta. Nastopata samostojno in neodvisno. Vsaka zase na svoj način reflektira obdobje štiridesetih let, kar ju medsebojno dopolnjuje, njuna kompatibilnost pa še enkrat več razkrije celostno umetnino Laibach.
Na gradu se sprehodimo skozi vrsto tridesetih plakatov, ki so pospremljeni s podrobnimi opisi vsakega plakata posebej, kontekstualizirajo jih ter postavijo v čas in prostor, skupek pa izpiše zgodbo tako o ustvarjalnih metodah Laibacha kot njegovi razvojni in karierni poti ter med ostalim ponudi podatke, ob katerih priložnostih je nastal posamezni plakat in kdo je sodeloval z Laibach pri njegovem ustvarjanju. V strogi kronološki postavitvi plakatov, od čisto prvih iz osemdesetih let do zadnjih, aktualnih, se zgodi nekoliko prikrit in nenavaden, skoraj presenetljiv preskok. Med razstavljenimi plakati za koncerte, razstave, turneje in druge priložnosti namreč zazeva dvajsetletna luknja. Plakatov iz obdobja 1991–2011 ni! Ta faktografski manko bi znal marsikomu uiti, a ne zato, ker ni obrazložen, ampak ker je prehod s surovih in robustnih črno-belih plakatov na dovršene (p)obarvane plakate iz zadnjih desetih let izpeljan blago in brez motenj. Skozi tekoče razstavljene likovne podobe umetnosti, družbe in politike sledimo ne samo sporočilnosti Laibacha, ampak tudi rasti od državnega sovražnika številka ena do pop ikone. Razstavo ves čas spremlja glasba, ki s kronološko zanko zlepljenih 39 videospotov, videodokumentov in koncertnih posnetkov zaobjame vseh štirideset let glasbenega ustvarjanja Laibacha.
Poljudna razstava na gradu, ki jo je kurirala Lilijana Stepančič, je dobra popotnica za obisk hladne in abstraktne razstave RE:KONS:TRUKT v galeriji P74, ki nas vrne k izvorom Laibach Kunsta. Referira najzgodnejšo umetniško prakso Laibach Kunsta, prvi dve razstavi v Galeriji ŠKUC, Ausstellung! Laibach Kunst (1982) in Laibach Kunst – Monumentalna retroavantgarda (1983). Podobe z začetkov delovanja so (re)konstruirali, ponovno uporabili in predrugačili. V spremnem besedilu k razstavi nas kustosinja Barbara Borčić, ki je tudi avtorica knjižice Celostna umetnina Laibach (*cf, 2014), opozori, da so pri tem vpeljali »trojni princip, ki mu sledijo tudi reprezentacije z izbranimi motivi, materiali in tehnikami: tovarna, delavec, jelen / papir, platno, strešna lepenka / grafika, slika, ambient«. Razpoznavne podobe in motivi se skozi razstavo rekonstruirajo v detajle, fragmente, kose in delce. Trhlo znanje iz likovne umetnosti mi ne omogoča, da bi se šel likovnega kritika, vsekakor pa me je med gledanjem impresivnih abstraktnih fragmentov obšlo nelagodje, ki ga je sprožila galerijska tišina, strašljiva tišina (koronskega časa?), med katero celostenske podobe, grafike in črno-bele geometrijske abstrakcije nemo prežijo na nas. Znajdemo se v nemem in prav nič toplem objemu Laibach Kunsta, ki nas osvoji s svojo eleganco in dovršenostjo.
V Ljubljani sta torej ta hip na ogled dve razstavi na temo Laibacha, ki sta med seboj ločeni in se razlikujeta. Nastopata samostojno in neodvisno. Vsaka zase na svoj način reflektira obdobje štiridesetih let, kar ju medsebojno dopolnjuje, njuna kompatibilnost pa še enkrat več razkrije celostno umetnino Laibach.
Za četrtek, 15. oktobra, je ob 17. uri napovedano javno vodstvo po razstavi Ausstellung! Laibach Kunst RE:KONS:TRUKT, ki ga bo izvedel član skupine Laibach Ivan Novak. Vodenje po razstavi plakatov Svoboda vodi ljudstvo je napovedano za 29. oktobra in 17. novembra, izvedla pa ga bo kustosinja razstave Lilijana Stepančič, medtem ko bo 12. novembra in 28. januarja vodstvo prevzel Ivan Novak.