30.04.2021

Danes poslušamo: domači jazz za mednarodni dan jazza

Unesco je razglasil 30. april za mednarodni dan jazza, saj naj bi ta veljal za sredstvo za svobodno izražanje in sinonim za spoštovanje človekovih pravic ter dostojanstva vseh ljudi, ne glede na njihovo poreklo.

SIGIC

Mednarodni dan jazza 2021

Ob mednarodnem dnevu jazza smo vam pripravili nekaj domačih poslastic.

Kvintet Jožeta Privška - Zulu-Bu, Zulu-Mu (Zaplešimo s Kvintetom Jožeta Privška, 1967)

Uredništvo: Jože Privšek je nesporna ikona (ne le) slovenskega jazza. Več ni potrebno zapisati!

Igor Lumpert & Innertextures – 13th of August (Eleven, 2018)

Uredništvo: Igor Lumpert za marsikoga predstavlja prvi tenor slovenskega jazza. Izbrali smo otvoritveno skladbo njegove fenomenalne plošče Eleven, izdane pri portugalski založbi Clean Feed. V njej glasbenik, ki poklon zasluži že zaradi dvajsetletnega udejstvovanja v jazzovski džungli New Yorka, pokaže tisto, kar obožujejo mnogi ljubitelji jazza – tisto omahljivo in gizdalinsko sprehajanje saksofona po harmonskih stopnicah, ki jih gradijo njegovi sopihalci. Pa nonšalantne pasaže v nebo, ko mu ravbarsko podstavita boben in kontrabas. Sicer pa, kakšen New York! Igor je iz nekega drugega prostora, neke druge dimenzije. In to se sliši.

Ičo Vidmar: recenzija albuma Eleven (Odzven)

Marko Churnchetz Trio – Countdown (Place to Live, 2019)

Uredništvo: Če bi kdo vprašal po slovenskem glasbeniku, ki bi ga bilo treba vtakniti v prav vse glasbene zasedbe sveta, bi bil to gotovo Marko Črnčec. Eden najkompletnejših slovenskih glasbenikov, ki se kot riba v vodi znajde v prav vsakem glasbenem žanru. Ni čudno, da je kot sideman cenjen na več celinah. Izbrali smo njegovo priredbo Coltranove Countdown. Marko je v njej tako dober, da bi lahko mirno ure in ure poslušali zgolj njegovo harmoniziranje klavirja. Njegova solistična igra pa je kot taktiziranje kolesarjev, ko vstopajo v šprintno ravnino za zmago na dirki Tour de France. Zmes visoke inteligence, tehnične brilijance in izjemnega občutka.

Zhlehtet - Gifts from the Holy Three Kings (Toyomi, 2020)

Uredništvo: Plošča Toyomi zasedbe Zhlehtet pianista Roka Zalokarja je izšla lani julija in je v svoji zasnovi že napovedala del aktualne ustvarjalne realnosti tudi na področju jazza, ki se je iz svoje žive koncertne dejavnosti in neizpodbitne skupinske izkušnje prevesilo v izolirane celice in virtualna muziciranja, poslušanja in druženja. Zalokar je ploščo namreč kompozicijsko ustvaril iz zvočnih zapisov improvizacij članov zasedbe, ki jih je nato kompozicijsko uredil in sestavil v skladbe, v katerih nas pelje na opojna zvočna popotovanja, ki sledijo duhovnim izletom pokojne Alice Coltrane, novodobni kozmični vznesenosti kakšnega Kamasija Washingtona, soočanji s sodobno izkušnjo hiphopa mlajše čikaške ustvarjalne jazzovske skupnosti in novodobnih fuzij udarne mlade britanske novodobne jazzovske srenje.

Nina Novak: recenzija plošče Toyomi (Odzven)

Samo Šalamon New Freequestra - More Frequent (Free Distance, Vol. 1: Love is More Thicker, 2021)

Uredništvo: Če je prva plošča Zalokarjevega Zhlehteta slutnja naše aktualne virtualne prihodnosti, slednjo v svojih aktualnih delih uteleša neumorni mariborski strunar Samo Šalamon. Na spletu ustvarja impresivno serijo pogovorov z mojstri in mojstricami jazza Jazz Talks, v preteklem in letošnjem letu pa je povil kar nekaj impresivnih plošč, ki so nastale »na daljavo«, z izmenjavo zvočnih datotek, izmenjavo idej, melodij, kompozicijskih nastavkov in improvizacij, ki v kasnejšem kompozicijskem spajanju tvorijo zvenečo celoto. Poleg impresivnega dueta z znanim kanadskim klarinetistom Houleom in serijo strunskih duetov je zasnoval tudi virtualni orekster New Freequestra, v katerem je zbral impresivno mednarodno zasedbo sedemnajstih improvizatorjev, s katerimi tako svojstveno nadaljuje delo domače Freequestre, ki jo je Šalamon leta 2016 zbral in posnel z enajstimi domačimi glasbeniki. Virtualni orkester se fluidno giblje med začrtanimi deli, improvizacijskim droljenjem in free jazzovskim zanosom.

The Ati Soss Small Group – Spendthrift (The Paul Reym Orchestra/The Ati Soss Small Group, 1977)

Uredništvo: Klarinetist, saksofonist, skladatelj in aranžer Ati Soss je leta 1980 prejel nagrado Prešernovega sklada za prospevek k slovenskemu jazzu. Več verjetno ni potrebno povedati, morda le še to, da je napisal preko 400 skladb in aranžiral mnoge domače popevke, tudi evergrine.