16.04.2024

Komorni zbor Megaron prikazal izjemne sposobnosti v Novem mestu

Damijan Močnik je z zborom KZ Megaron na domače odre končno ponesel Šnitkejev Koncert za zbor v celoti.

Tanja Benedik

KZ Megaron pod vodstvom Damijana Močnika.
Foto: Tanja Benedik

V Novem mestu je v okviru sakralnega abonmaja v Sloveniji prvič v celoti  zazvenel štiristavčni Koncert za zbor Alfreda Šnitkeja. Izvedel ga je Komorni zbor Megaron, ki ga vse od ustanovitve leta 2003 vodi Damijan Močnik. Pevci, nekdanji dijaki Škofijske gimnazije v Ljubljani, so si v jubilejni dvajseti sezoni obstoja zadali nekaj ciljev, ki bi se zunanjemu opazovalcu utegnili zdeti nedosegljivi. Kar nekaj let so se pripravljali na ta obletniški »nekaj več«. Leta 2019 so koncertirali po ZDA, naslednje leto so z Garyjem Gradnom in baročnim orkestrom izvedli projekt z glasbo J. S. Bacha, leta 2021 nastopili na festivalu Europa Cantat v Ljubljani in nato leta 2022 znova gostovali v ZDA, in to s kar osmimi koncerti in spet z Gradnom. Prvi v Sloveniji so z baročnim orkestrom izvedli Mesijo G. F. Handla. Lani aprila je zbor tekmoval v Mariboru in dosegel tretje mesto v Grand Prixu, novembra pa v Tolosi, kjer je pripravil štiri samostojne koncerte. Letos so pevci že dvakrat ponovili koncert s Handlovim Mesijo, tokrat pa so posegli po izjemno zahtevni zborovski literaturi, katere se lotevajo le redki zbori. Ker Močnik zbor vzgaja že dvajset let in točno ve, kaj lahko pričakuje od njega, je rezultat izjemen. Zbor zveni zelo usklajeno, čisto, poenoteno in intonančno niti za trenutek ne skrene z začrtanih linij, ki nikakor niso preproste.

Tiha želja dirigenta in skladatelja Damijana Močnika, da izvedejo Koncert za zbor, je tlela od leta 1991, ko se je Močnik udeležil Svetovnega simpozija za zborovsko glasbo v Stockholmu in to delo slišal v izvedbi profesionalnega zbora. Domneval je, da nikoli ne bo imel zbora, s katerim bi svojo željo lahko uresničil. A se je zmotil. Že leta 2014 je Komorni zbor Megaron posegel po prvem stavku Šnitkejevega koncerta za izvedbo z zborom Slovenske filharmonije, kar je ponovil tudi s koncertom ob petdesetletnici dirigentovega rojstva v letu 2017. Lani je zbor na oder postavil dva stavka, tokrat pa celotno delo v štirih stavkih, ki traja približno 50 minut. Ker Močnik zbor vzgaja že dvajset let in točno ve, kaj lahko pričakuje od njega, je rezultat izjemen. Zbor zveni zelo usklajeno, čisto, poenoteno in intonančno niti za trenutek ne skrene z začrtanih linij, ki nikakor niso preproste. Skladatelj piše v slogu polistilizma, se pravi, da meša sloge in tehnike različnih obdobij. Prepletajo se glasni in tihi deli, čiste harmonije s klastrskimi zvočnimi grozdi, ki pa se vedno znova ujamejo na pravi višini. »V skladbi se prepleta bogata paleta harmoničnih barv in teksturnih kontrastov. Skladatelj navdih črpa iz različnih vplivov, vključno z rusko pravoslavno pesmijo, renesančno polifonijo in modernističnimi tehnikami. Skozi svoj zapleteni kontrapunkt in izrazito harmonično govorico delo slika pokrajino čustvene globine in duhovne resonance. Skladatelj je uglasbil izredno globoko in aktualno besedilo armenskega meniha iz 10. stoletja, Gregorja iz Nareka.« (Megaron)

Novomeški sakralni abonma je s tem koncertom odločno zaznamoval svojo peto obletnico. Prvi koncert je bil februarja 2019 in z njim je Novo mesto stopilo ob bok večini evropskih kulturnih mest, kjer so sakralni abonmaji tradicija. Na koncertih nastopajo zasedbe, ki so uveljavljene doma in po svetu. Tokratni koncert je bil nedvomno potrditev, da organizatorji delajo dobro, in samo upamo lahko, da jim ne zmanjka ne idej ne dobre volje, kajti koncerti so večinoma dobro obiskani.