19.09.2021

Kriza koncertne industrije

Novinarska konferenca v Kinu Šiška na pobudo GIZ KOS je predstavila alarmantno stanje na področju prireditvenih dejavnosti, ki terjajo nujne ukrepe vlade.

Luka Zagoričnik

Novinarska konferenca v Kinu Šiška.
Foto: Luka T. Zagoričnik

Gospodarsko interesno združenje koncertnih organizatorjev Slovenije (GIZ KOS) je v CUK-u Kino Šika organiziralo novinarsko konferenco, na kateri so ob ostalih kolegih in kolegicah iz prireditvene industrije opozorili na alarmantno stanje v sektorju, ki so ga čez poletje še bolj prizadeli ukrepi vlade ob pričujoči pandemiji. Začetni optimizem, ki ga je sprožilo sproščanje ukrepov konec maja in sprejetje poroške sheme pod okriljem paketa koronskih ukrepov, je mnoge organizatorje prireditev, koncertov, gledaliških predstav itd. poleti pognalo nazaj na odre. Izjemno dejavno poletje, ko je mrgolelo različnih prireditev, pa je pod povrhnjico močno načelo uvajanje ukrepa PCT in nošenja mask na javnih prireditvah. Predstavljena dejstva in številke, ki stojijo v ozadju, so osupljive in skrajno zaskrbljujoče. O tem so na novinarski konferenci spregovorili Simon Kardum (CUK Kino Šiška), Mitja Prezelj (GIZ KOS), Peter Keček (Restart Tour), Selman Čorović (Layerjeva hiša), Ana Kajzer (SiTi Teater BTC) in Nicole Rademacher (Eventim). 

Mitja Prezelj, predsednik GIZ KOS in eden dejavnejših koncertnih organizatorjev pri nas, je predstavil stališče organizatorjev, ki ugotavljajo, da PCT pogoj bistveno vpliva na njihovo delovanje, ga onemogoča in da javne prireditve ob tovrstnih ukrepih niso finančno vzdržne. V razglasu, ki ga je GIZ KOS poslal javnosti in pristojnim organom, med drugim pravijo: »Organizatorji prireditev smo se ves čas epidemije obnašali odgovorno, upoštevali smo določila vseh odlokov Vlade RS, vsa navodila strokovne skupine in priporočila NIJZ. V času epidemije kulturne prireditve niso bile niti enkrat dokazano vir večjega prenosa okužb. Ob dejstvu, da skoraj leto in pol (s krajšimi prekinitvami) kulturnih prireditev in dogodkov sploh nismo smeli izvajali ali pa le ob zelo majhni zasedenosti prizorišč, so organizatorji prireditev in dogodkov že na robu propada, velik del tudi že preko roba.« Pri GIZ KOS menijo, da je »odlok PCT zaradi strogih določb za preverjanje pogoja PCT omejevalen in organizatorjem prireditev onemogoča, da bi prireditve lahko izpeljali finančno pozitivno in v skladu z zakonodajo. V luči teh dejstev menimo, da bi morali biti organizatorji prireditev upravičeni do državne pomoči zaradi škode, ki nam nastaja, ker dosledno spoštujemo odloke Vlade RS, namenjene preprečevanju okužb.« 

Peter Keček stoji za ambicioznim poletnim koncertnim projektom Restart Tour, pod okriljem katerega so načrtovali šestdeset koncertov po vsej Sloveniji z najvidnejšimi izvajalci iz Slovenije in širše regije. Turneja je doživela bistveni padec, osip prodaje vstopnic in obiska po uveljaviti pogoja PCT in kasneje še dodatni padec ob uvedbi obveznega nošenja mask. Pri tem je prišlo tudi do množičnega vračanja kupnin. Prodaja je tedaj upadla za 85 odstotkov in sledilo je odpovedovanje koncertov.  Utrpeli so veliko poslovno škodo, ne samo oni kot organizator, temveč tudi širši sektor (izvajalci, tonski tehniki, lučkarji, odrski delavci, ozvočevalci,  gostinci …), se pravi sektor, ki je že tako zdesetkan in podhranjen od začetka epidemije in je hkrati v celotni verigi najbolj ranljiv. Zaradi tega so se že poleti srečevali tudi s pomanjkanjem kadra in infrastrukture, kar se lahko v prihodnjih mesecih še zaostri, saj se je že do danes veliko tovrstnega kadra prekvalificiralo na druga področja. 

K tem dejstvom je svoje dodala Ana Kajzer iz SiTi Teatra BTC, privatnega gledališča s komercialno produkcijo, ki je odvisen zgolj od lastnih prihodkov s prodajo kart in od sponzorjev. V Siti teatru so že lansko poletje postavili zunanji oder, a je bil obisk manjši. Letos je kazalo, da se bo lahko delalo normalno, a se je ob vpeljavi zajezitvenih ukrepov hitro pokazalo, da ljudje ne prihajajo v enakem številu. Prodanih je bilo le okoli 30 odstotkov kart, kar pomeni, da gledališče posluje z izgubo. Oba sta opozorila, da je v tem sektorju pomoč države nujna, a ker ukrepa PCT in nošenja mask ni v poroštveni shemi, v kateri je tri milijone nepovratnih sredstev, pridobljenih s strani Evropske unije, organizatorji do teh sredstev niso upravičeni. Po zdajšnjih ocenah bi panoga potrebovala okoli 10 milijonov evrov pomoči. Keček apelira na državo, da podjetjem, ki imajo 60–70% izpada, omogoči zagonska sredstva vsaj v višini desetih odstotkov prometa iz leta 2019.

Enako na situacijo gleda izvršna direktorica Eventima, Nicole Rademacher. Povedala je, da če so lani govorili v imenu šeststotih organizatorjev, se je številka v letu in pol razpolovila. Trenutno je aktivnih približno 50 organizatorjev, če odštejemo javne zavode in društva ter zavode s sofinanciranim programom, pa jih lahko preštejemo na prste ene roke. V zadnjem obdobju obravnavajo približno 500 zahtevkov za stornacijo vstopnic, ne samo zaradi odpovedanih in prestavljenih dogodkov. Po njenih besedah se je predprodaja vstopnic v različnih prireditvenih sektorjih zmanjšala od 30 do 80 odstotkov. Dodala je osupljiv podatek: leta 2019 je bilo med septembrom in decembrom 745 prireditev, letos jih je trenutno 50, pa še te se odpovedujejo. Za december je zaenkrat napovedana ena sama, medtem ko je bilo leta 2019 v istem mesecu 400 glasbenih dogodkov. Samo v decembru! 

Simon Kardum iz Kina Šiška in Selman Čorović iz Layerjeve hiše sta opozorila še na težave v javnih zavodih in nevladnih organizacijah. Kardum je opozoril, da kronologija ukrepov govori o tem, da imamo ves čas opravka z nekonsistentnimi in protislovnimi ukrepi in da smo verjetno edina država, ki tako hitro spreminja ukrepe. Zato so organizatorji ves čas primorani v procese reorganizacije, prilagajanja ter iznajdevanja lastnih pogojev, hkrati pa jim ni omogočeno kontinuirano načrtovanje dogodkov. Zmeda, ki je posledica vsega tega, vpliva na obisk in obenem načenja kvaliteto izvedbe dogodkov.

Zato od pristojnih institucij in organov družno zahtevajo, da se PCT pogoj oziroma preverjanje PCT pogoja s strani organizatorjev prireditev ter obvezna uporaba maske priznata kot omejevalni okoliščini pri organizaciji prireditev, ki onemogočata normalno delovanje, in s tem postaneta osnova za dodelitev državne pomoči in pridobitev sredstev iz poroštvene sheme; da tako kot doslej stroške testiranja krije vlada in da se prireditveni panogi dodeli državna pomoč, saj zaradi ukrepov ne more normalno delovati in je resno ogrožena.

Ogroženost organizatorjev večjih prireditvenih dejavnosti lahko predstavlja ogroženost celotne že tako skrhane glasbene industrije pri nas in obenem lahko povratno vpliva tudi na klubsko sceno, kjer se vladni ukrepi niso poznali na tako drastičen način.