19.03.2022
Les in struna - navdih in svežina
Tolkalka Petra Vidmar in kitarist Izidor Erazem Grafenauer se na plošči Xylocorda podajata v raziskovanje zvočnosti marimbe in kitare.
Petra Vidmar & Izidor Erazem Grafenauer
Xylocorda
ZKP RTV Slovenija
2022
Marimba in kitara sta dve povsem različni glasbili, ki ju redko slišimo skupaj. Eno nagovarja z eksotično toplino lesa, drugo s temperamentno napetostjo strune. Tolkalka Petra Vidmar in kitarist Izidor Erazem Grafenauer sta se s skupnim navdihom podala v raziskovanje zvočnosti teh dveh glasbil, združenih v duo, in nastal je Duo Xylocorda. Pred nami je njun prvi album, ki z zasedbo deli posrečeno, povedno ime. Izšel je letos pri Založbi kaset in plošč RTV Slovenija. Dve sliki Tilna Slakana sta izjemno všečna, značajsko kontrastna stavka. Uroš Rojko je za Petro in Erazma ustvaril konceptualno izvrstno premišljene, zvočno privlačne in povedne Mikroludije in Petrazme, cikel miniatur oziroma razmislekov o osmih definicijah ljubezni, kot so jih poznali stari Grki. Prav posebno mesto pa zavzema obsežna, pestra in slikovita študija Petra Šavlija, ki je dala ime tako zasedbi kot tudi pričujočemu albumu.
Profesorica tolkal na Akademiji za glasbo v Ljubljani in solistka Simfoničnega orkestra RTV Slovenija ter predavatelj komorne igre na ljubljanski glasbeni akademiji in virtuoz na kitari in lutnjah sta se odločila za pot, za katero je moralo biti takoj jasno, da jo bo treba ne le prehoditi, temveč tudi zgraditi, saj je repertoarja za duo marimbe in kitare izredno malo, sploh v (razširjenih) okvirih klasične glasbe. Zato sta k sodelovanju pritegnila nekaj slovenskih ustvarjalcev, ki so s svojimi prispevki dopolnili že obstoječi repertoar.
Suita Na robu gozda Wendelina Bitzana je slikovit potopis in hkrati intimen vtis štirih dreves, ki ga je nemški pianist in muzikolog izjemno skladno in povedno ujel v partituro leta 2016. Nekoliko manj deskriptivna, a vendarle programska je skladba Sen Matjaža Jarca − meditacija na robu zavesti, v kateri je skladatelj spretno izrabil konotacije zvena obeh glasbil. »V Calienti prevladuje moj okus za jazz-rock, flamenco in popularno glasbo. (...) To energijo sem želel prenesti tudi v svojo skladbo, močan ritem z zmernim tempom in teme, ki ostanejo v ušesu,« je svoje delo za marimbo in kitaro opisal Emmanuel Séjourné, avtor izjemno priljubljenega koncerta za marimbo in orkester.
Slogovno pester, čeravno skop nabor svetovne literature za duo marimbe in kitare bistveno obogatijo dela slovenskih skladateljev, nastala ravno za Duo Xylocorda. Ta tako predstavljajo lep delež svetovne glasbene literature za ta posebni duo. Dve sliki Tilna Slakana sta izjemno všečna, značajsko kontrastna stavka. Uroš Rojko je za Petro in Erazma ustvaril konceptualno izvrstno premišljene, zvočno privlačne in povedne Mikroludije in Petrazme, cikel miniatur oziroma razmislekov o osmih definicijah ljubezni, kot so jih poznali stari Grki. Prav posebno mesto pa zavzema obsežna, pestra in slikovita študija Petra Šavlija, ki je dala ime tako zasedbi kot tudi pričujočemu albumu.
Petra Vidmar in Izidor Erazem Grafenauer se na njem predstavita kot virtuoza na svojih glasbilih in se kot duo izražata izjemno homogeno in koherentno. Žlahtne, povedne in očarljive interpretacije podajata gladko, s prefinjeno oblikovanim in harmonično zlitim tonom sicer kontrastnih glasbil ter s posebno pozornostjo do detajlov, fraz in v njih ujete idejne zasnove skladb. Xylocorda je album vreden poslušanja in pozornosti v širšem, mednarodnem merilu. Z njim in estetskim užitkom, ki ga ponuja, se slovenski ustvarjalci pridružujejo gradnji izrazito zanimivega repertoarja za še vedno redko, svežo zasedbo, ki pa vzbuja čedalje več pozornosti. In slovenska poustvarjalca danemu repertoarju zastavljata kar najvišje tehnične in estetske standarde interpretacije.