17.10.2018
Mamkini glasbeni pralineji
Na Dunaju živeča glasbenica Maja Osojnik je zagnala založbo Mamka, ki se bo posvečala eksperimentalni glasbi, ob tej pa tudi literaturi, stripom in drugim oblikam angažirane umetnosti.

Na Dunaju živeča vsestranska slovenska glasbenica Maja Osojnik je te dni zagnala lastno založbo, ki ji je nadela prisrčno slovensko ime – Mamka Records. Zabaven je tudi Mamkin slogan »buy my art, before I die« (»kupite mojo umetnost, še preden umrem«). A tukaj se zabavnost konča, saj je že prvi izdelek, single s komadoma Chicken ter Die Toten v duhu nabritega alter-elektropopa, pripravljen skrbno in karseda resno. Gre za vinilno izdajo v nizki nakladi le 200 izvodov, vsak izdelek pa krasi unikatni ročno izdelani ovitek, grafika iz linoreza, ki ga ob Osojnikovi podpisuje umetnik Toño Camuñas. Glasba in besedilo sta skupno delo tandema Rdeča raketa, v katerem je poleg Osojnikove še Matija Schellander, ter pisateljice in dramatičarke Natasche Gangl. Master posnetkov je opravil znani glasbenik Martin Siewert.
Skladbi sta del radijske igre oziroma neke vrste zvočnega stripa Wendy Pferd Tod Mexico (nastale po delu Ganglove), ki je osvojila prvo nagrado na letošnjem festivalu radijske igra (Hörspielsfestival) v Berlinu. Igra je bila premierno predvajana letos kot del programa avstrijske radijske postaje Kunstradio-Radiokunst (Ö1). Četrtina naklade singla, torej 50 kosov, ne gre v prodajo, pač pa jo bodo pozneje (leta 2020) objavili v kompletu več singlov. Single je na voljo tudi v digitalni obliki.
»Mamka Records je nova dunajska založba, rojena iz hrepenenja po prostoru, kjer je prav vsaka produkcija dojeta in slavljena kot posebno umetniško delo in kot sama po sebi enkratna. Mamka objavlja izjave. Majhna, toda močna, se založba počuti doma v vseh možnih formatih, stran od že obstoječih norm in tehničnih standardov. Mamka ne služi trgu. Namesto tega služi umetnikom kot platforma za njihovo eksperimentalno držo. Na križišču med sodobno eksperimentalno glasbo, likovnostjo, literaturo, ročno izdelano elektroniko in ljubeznijo za podrobnosti Mamka simbolizira tveganje, soočenje, dobrohotni radikalizem in samoumevnost enkratnega.« S temi besedami je Osojnikova pospremila zagon nove založbe, ki jo bodo uradno predstavili 24. novembra na Dunaju, ko bodo postavili tudi razstavo in uprizorili performans Wendy Pferd Tod Mexico. Promocijska turneja bo nato zajela Švico, Nemčijo, Poljsko in Avstrijo.
Ob nedavnem obisku Maje Osojnik (igrala je na koncertu v sklopu Mesta žensk) smo ji zastavili nekaj vprašanj o založbi. Za začetek nas je zanimalo, zakaj se je odločila za ime Mamka. »Po eni strani je mamka kot oseba, kot stara ženska; predstavljam si eno tako izkušeno osebo, ki namesto da bi pekla pecivo, dela glasbene pralineje. Mogoče si na neki način tudi sebe predstavljam v prihodnosti, mogoče bodo založbini izdelki postali moji otroci; ampak gre tudi za idejo 'grow old, stay cool' ('postaraj se, a ostani kul'). Živimo v situaciji, v kateri socialni sistem razpada in propada; še vedno ne čislamo starosti, izkušnje. Mogoče se pripravljam na svojo starost, malo si želim starost praznovat. Mamka se mi zdi ena taka figura, … predvsem mamka, ta slovenski izraz … je trdno na tleh, ki istočasno ima en racio, eno preprostost, skromnost, na neki način pa ima v tej skromnosti izjemno veliko poguma, ker je že marsikaj preživela in doživela. Malo sem se s to idejo igrala, da bom enkrat, čez, ne vem, 40, 50 let, ko bom sivolasa, še naprej prodajala majhne serije svojih glasbenih pralinejev.«
Pri klasičnih založbah jo moti, da se veliko stvari dela v naglici, vse je usmerjeno v čimprejšnji izid posnetkov, pri čemer zmanjka časa za organiziranje koncertov, komuniciranje z mediji in poslušalci, poleg vsega tega pa še glasbeniki ne uživajo toliko v takem ustvarjanju. »Jaz pa se želim posvetiti kolektivnemu praznovanju procesa dela. Moja želja pri tej založbi – in zato sem se odločila, da bo vse ročno delano – je, da bomo delali po načelih upcyclinga, torej ponovne uporabe materialov, da bodo izdelki izjemno raznoliki, ne bom ostala samo pri vinilu. Ne bom pa tudi ostala samo pri glasbenem mediju; to so lahko artefakti, literatura, stripi … Zanima me kolektivno delo, da se dobimo kot v kakem literarnem krožku, ljudje, ki skupaj berejo, ki skupaj poslušajo glasbo, ljudje, ki skupaj nekaj delajo, se posvetijo procesu, se ob tem družijo in skozi različne tehnike razvijajo nove stvari.« O glasbenih žanrih oziroma usmerjenosti založbe Osojnikova pove: »Verjetno ima moj okus neko vlogo. Mislim, da ostajam v eni zelo abstraktni situaciji, ampak sem odprta za različne stvari, tako kot je tudi moje siceršnje ustvarjanje. Po eni strani imam rada eksperiment pa abstrakcijo, po drugi strani mi je pomembna pripoved. Če se založba spogleduje z noiseem, rockom ali avantgardnim oblikam popa, se pa tudi s sodobno književnostjo. Zelo mi je pomembno, da tudi beseda pride do izraza. Želim si tudi političnih projektov.« Maja Osojnik bo v sredo, 18. oktobra, nastopila v Pritličju v okviru cikla Kamizdat Rentgen. Isti večer se bo predstavila še glasbenica Urška Preis, ki deluje pod imenom rouge-ah.