18.12.2024
Per aspera ad astra
Mak Grgić, kitarist mednarodnega slovesa, je v sodelovanju z Ensemble Dissonance nasopil v Ljubljani.

Mak Grgić, kitarist mednarodnega slovesa, je v sodelovanju z Ensemble Dissonance posnel album Entourer, ki mu je prinesel nominacijo za nagrado Grammy. Ta bo podeljena februarja 2025, mi pa smo bili v pričakovanju odločitve žirije počaščeni, da smo 17. decembra lahko slišali izvajalce v Viteški dvorani Križank. Zasedbo je predstavil odgovorni urednik Zavoda Dissonance, Klemen Hvala, ki je v pogovoru z Nino Šenk, Leonom Firštom in Makom Grgićem predstavil proces nastajanja albuma in vezi, ki so se pri tem spletle med ustvarjalci in izvajalci. Na program so poleg naslovne skladbe Entourer Nine Šenk uvrstili še Boccherinijeva Kvintet za kitaro in godala št. 4 v D-duru in Menuet, Kasapsko oro Klemna Hvale, delo, ki je nastalo na podlagi tradicionalne skladbe, in Balkansko suito Leona Firšta po istoimenski suiti za kitaro Miroslava Tadiča. Skladbo Entourer Nine Šenk je Grgić predstavil z Ensemble Dissonance. Izvajalci v skladbi komunicirajo po vzoru sporazumevanja z besedami ali s pogledi oziroma mislimi. Po bliskovitem začetku se je kitarist izpostavil s solo igro, ki so jo v zamahih spremljali preostali člani zasedbe ter stopnjevali dramatični lok do odrezavih gest, ki jih je omilila viola in nadaljevala kitara. Grgićeva interpretacija je bila izvrstna, z razlogom gre za glasbenika s svetovnim slovesom.
Boccherinijev Menuet je tako znano delo, da bi težko pričakovali kaj posebnega, a smo se ušteli. Izvedba Ensembla Dissonance je bila svetla in vedra, glasbeniki so ga odigrali mojstrsko lahkotno v a tempo, v Kvintetu za kitaro in godala št. 4. v D-duru pa so razkazali še preostale vrline. Posebno težo sta imela violončelo in kitara, ki sta v rokah Alje Mandič Faganel in Maka Grgića virtuozno podajala zmes zanosa, barv, rahločutne prehode in temperamentne kontraste. Muziciranje zasedbe je bilo transparentno, slišali smo vsak inštrument, kako prosojni ton podaja vrhunsko precizno. Skladbi so dali glasbeniki izraz, poln rafinirane melodike in veščega muziciranja. Temperamentno kontrastni fandango nas je osvojil z ognjevito in prefinjeno izvedbo.
Skladba Entourer Nine Šenk je nastala za Maka Grgića in Jack Quartet, v Sloveniji pa jo je Grgić predstavil z Ensemble Dissonance. Izvajalci v skladbi komunicirajo po vzoru sporazumevanja z besedami ali s pogledi oziroma mislimi. Po bliskovitem začetku se je kitarist izpostavil s solo igro, ki so jo v zamahih spremljali preostali člani zasedbe ter stopnjevali dramatični lok do odrezavih gest, ki jih je omilila viola in nadaljevala kitara. Grgićeva interpretacija je bila izvrstna, z razlogom gre za glasbenika s svetovnim slovesom. Rahel in jasen zvok je v izjemnem muziciranju podajal brezhibno dinamično. Osupnilo nas je mojstrsko napisano delo ter bogastvo in raznovrstnost zvoka. V težišču skladbe so dialogi med posameznimi izvajalci, ki izstopajo v dvojicah in se povezujejo med seboj ter spletajo zgoščeno in plastično zvočnost, ki se iskri med posameznimi inštrumenti vse do skupnega presenetljivega zaključka. Skladba preseneča z nenavadnim bogastvom in elegantno prefinjeno zasnovo, ki je v blesteči izvedbi prišla do polnega izraza.
Skladba Kasapsko oro Klemna Hvale za godalni kvartet je nastala po tradicionalnem plesu. Značilni melos so v klasični preobleki izvajalci podajali temperamentno in si pri tem parirali med seboj. Zanimivo je bilo prisluhniti drugemu delu programa, ki je bil bolj balkansko obarvan, vključno s Firštovo petstavčno Balkansko suito, prirejeno za kitaro in godalni ansambel. Melos se je tokrat čutil bolj oddaljeno, prevevala ga je čutna linija, izvajalci pa so poskrbeli za muzikalično in kontrastno interpretacijo. V drugem stavku je bila izpostavljena violina, ki je poudarila otožno spevnost, sledil pa je dramatično presunljivi stavek, v katerem so si glasbeniki melodijo podajali vse do učinkovitega zaključka. Četrti stavek sta uvedli violini z okruški melosa in nato z zasanjano kitaro, ki je zvenela kot privid lepote ob ganljivi spremljavi preostalih glasbenikov. Zadnji stavek je poudaril solo na violončelu v kuriozno ekspresivni melodiji, vpeti v folklorne vode. Nastopajoči so ga izvedli udarno in v hitrem tempu, pa vendarle tehnično dovršeno.
Koncert je sklenil Mak Grgić, ki je v pogovoru s Klemnom Hvalo povedal nekaj o svojih uspehih v ZDA in o sodelovanju z Ensemble Dissonance, od Nine Šenk pa smo izvedeli za njuno povezavo, ki je že posegla po vrhovih. Stiskamo pesti za nominiranca.