18.12.2021

Spajanje techno drobcev

Nova ekipa vstopa na elektronsko sceno.

Špela Cvetko

DE/FRAGMENT Vol. 1

Različni izvajalci

DE/FRAGMENT Vol. 1

DE/FRAGMENT
2021

Slovenska glasbena scena ni podhranjena z elektronskimi ustvarjalci, vendar je preteklo kar nekaj časa, odkar je bila kotlina deležna prezence večjega števila kolektivov in promotorjev mlajše generacije, ki jih zanima klubsko okolje in ohranjajo zdravo tekmovalnost med glasbenimi pogledi. Ob Knauf, Shtrayfix in Kibernet Kriminalität ima podobo prestolnice namen oblikovati tudi založba oziroma snovalci dogodkov pri ekipi DE/FRAGMENT: Grega Kalinski, Gregor Kocjančič, Hana Uma Zagmajster, Peter Kalinski in Nina Lang. Peterica, delno z zaledjem v kranjski alternativi društva KRDM (G. Kalinski in Kocjančič), vizualnem kolektivu A:part (vsi razen G. Kalinski), je povezana tudi s Chagga Records in DROPS festivalom, nenazadnje pa je podobna ekipa stala tudi za serialko Tektonika, ki jo je koronska kriza potisnila v prisilno pavzo. Kompilacija VA Compilation Vol. I je logično nadaljevanje omenjenih kreativnih kanalov in vzpostavljene techno niše, katere mrakobna estetika se razširja v eksperimentalne, breakbeat in bass vode. Takšno povezovanje različnih stilov in avtorjev spominja na pristop založbe Kamizdat, a za razliko od slednje se bo potencial družbenih manifestacij De/fragmenta kot klubske serialke izkazal šele s prehodom v fizične prostore in s prisotnostjo občinstva. Kljub temu je izmed naštetih kolektivov ta edini, ki ozavešča plemenske meje ter pri tem vzpostavlja svoje.

Kompilacija VA Compilation Vol. I je logično nadaljevanje omenjenih kreativnih kanalov in vzpostavljene techno niše, katere mrakobna estetika se razširja v eksperimentalne, breakbeat in bass vode. Takšno povezovanje različnih stilov in avtorjev spominja na pristop založbe Kamizdat, a za razliko od slednje se bo potencial družbenih manifestacij De/fragmenta kot klubske serialke izkazal šele s prehodom v fizične prostore in s prisotnostjo občinstva. Kljub temu je izmed naštetih kolektivov ta edini, ki ozavešča plemenske meje ter pri tem vzpostavlja svoje. Na to opominja že ime projekta, saj se z združitvijo ločnica vedno le manjša, ne pa tudi razveljavi. 

Moč kompilacije je torej v prožnosti celote, nizanju razpoloženjsko, kompozicijsko in stilsko raznolikih komadov. Gašper Torkar poda biomehanski semplerski modul, v katerega se vstopa tipajoče. Kompozicija Seventeen Shadows spodbuja k razmisleku, kaj se zares dogaja, in tako majhno seme zle slutnje še hitreje zraste v srh skladbe Averzija mariborskega producenta Dekonstruktorja (Marka Lüka). Atmosferski mehurček prvi predre Shekuza (Miha Šajina), in sicer s prvo koračnico kompilacije, Whistleblower, katere zvočna topografija je moteče ravna, saj so njeni gradniki premalo kontrastni, umazanija pa preveč zloščena. Sledita dve producentski presenečenji, po dolgem času prebujeni S.S.S. (Fejzo Košir) in nato Ptujčan Mind Machines (Sandi Galič), ki je vsaj na radarju slovenske klubske scene v zadnjih par letih poniknil, čeprav je dejaven kot soustanovitelj založbe Sigma5. Koširjev doprinos z naslovom No AC je močan tekmec za elektronski štikl z največ soula in groova tega leta, Galičev 8755B pa je pretkana kompozicija klasične live didžejske predstave, saj gradi na igri loop, reverb, phase in drugih modulacijskih možnosti mešalke. 

K nekoliko nostalgični aerobiki elektronsko telesne glasbe nas vrne Selgor (Gregor Kocijančič), ki ritmično ne okoliši, pozornost pa poskuša zapeljati z naštevanjem besed, povezanih z orožjem in vojno. Vendar se celota, podobno kot pri Shekuzi, utopi v mnoštvu elementov, le da tukaj ne izgubimo le občutka intenzitete, temveč tudi identitete ustvarjalca. ofnana_pesa (Vid Pobegajlo) mehansko naravo techna preoblikuje s trancersko milino, s čimer vstopimo v vesoljski del kompilacije. Če so ustvarjalci do sedaj nagovarjali naša telesa, se tukaj obrnejo proti umu in navadi, da repetitivnost interpretiramo kot dezorientirajočo. S spremenjeno zaznavo, ki temelji na prepletajočih ritmikah, gradi duo Stagnat (Peter Kalinski in Nina Lang), ki onostranskost poudarja tudi z religioznim dronom. Dodobra pretresene nas pričaka Douchean (Grega Kalinski), in sicer z bržkone najodličnejšo skladbo svoje diskografije, The Auld Lady Was Getting a Bit Carried Away Like, mutantom Conceptronice in psihedeličnega techna. Končni pristanek v neznanem priskrbi Terranigma (Črt Trkman), breakbeatovsko injekcijo donka, na katero bi bili ponosni v Bad Boy Chiller Crew

Zaradi posebnosti koronskega časa, ki spodbuja individualizacijo, ni mogoče reči, kakšna scena elektronske glasbe trenutno zares obstaja, vendar je letos količina elektronskih izdaj neverjetna. Hkrati te, zlasti ko gre za kompilacije, delujejo kot glasbeni povzetki in spominki, na primer Škucev Tehnopolis, Kamizdatov Monstrosity, ali kot promocijske vizitke, ki niso in ne bodo uspešno zaokrožile med domačini noči, na primer ISKRA DELTA: Onboarding Soundscapes kolektiva Nimaš Izbire, VA01 Kibernet Kriminalitäta ter kompilacija DE/FRAGMENT. Zgodovinska brezizhodnost sedanjega trenutka, se pravi odsotnost žive scene, morda zakriva dejstvo, da se tudi z De/fragmentom vračamo v različne že slišane glasbene ere, a je po drugi strani za preživetje scene v prihodnosti nujno, da se nove konstelacije, kakršna je dotična, sploh rojevajo.