24.02.2025

Transcendentalnost prvinske izkušnje

Flavta in preparirane perkusije na potepu po tajgi mednarodnega dvojca Taiga, ki ga tvorita Jaka Berger in Sara Zlanabiting.

Jan Kopač

Murmurations

Taiga

Murmurations

Interstellar Records
2025

V duhu, ki ga je lansko leto po dolgem premoru s svojo novo izdajo uspel ustvariti Andre 3000, se tudi dvojec Taiga znajde v zeitgeistu eteričnih flavtističnih albumov. Kljub temu da flavta kot inštrument s svojo specifično zvočnostjo neizogibno usmerja našo glasbeno percepcijo v določeno smer, Jaka Berger – Brgs in Sara Zlanabitnig na albumu Murmurations, ki je izšel pri Interstellar Records, pokažeta veliko mero ustvarjalne globine. To lahko slišimo predvsem v njunem iskrenem odnosu do glasbe in preparaciji ne zgolj inštrumentov, temveč tudi svoje miselnosti, katere produkt je raziskovanje neštetih kombinacij zvočnosti. Album je to, kar je, zaradi globine in vizije ustvarjalcev. Na Murmuration uspeta Brgs in Sara poseči v srčiko transcendentalnosti in poslušalce potegniti v tisto avtentično izkušnjo, ki nam glasbo razpira kot starodavno mistično orodje in nas ponese onkraj meja fizične resničnosti.

S tem ko skozi kompozicijo in samo izvedbo glasbenih del jasno zarišeta mejo namenskosti in čuječega postopanja, plato poneseta daleč proč od cenenih spalničnih produkcij iz miljeja sodobne tribalistične trans glasbe. Murmurations zaradi tega lahko in moramo obravnavati s perspektive umetnostne glasbe, kljub temu da si na prvi pogled določene elemente deli z nečim izredno izžetim in mehanskim. Če je šund roman kot objekt v svoji fizični manifestaciji zamenljiv s katerimkoli klasičnim romanom, se moramo za vrednotenje slednjega osredotočiti na metafizično raven, na kateri se srečamo s sporočilnostjo, kontekstom, stilom in ostalimi lastnostmi, ki jih na goli fizični ravni ne zaznamo. Album je to, kar je, zaradi globine in vizije ustvarjalcev. Na Murmuration uspeta Brgs in Sara poseči v srčiko transcendentalnosti in poslušalce potegniti v tisto avtentično izkušnjo, ki nam glasbo razpira kot starodavno mistično orodje in nas ponese onkraj meja fizične resničnosti. Na tej točki bi lahko kompozicije analizirali in razčlenjevali v želji, da se dokopljemo do skrivne formule za uspeh, vendar bi slej ko prej prišli do zaključka, da je gonilna sila nekaj prirojenega ali pa priučenega skozi leta raziskovanja, vsekakor ne nekaj materialnega. O tem priča tudi hipoteza, da ponuja Murmurations precej širšo glasbeno izkušnjo, kot jo je kljub vsej svoji muzikaličnosti in sredstvom uspel sproducirati Andre 3000. 

V tem pa se pokaže tudi določena mera ironije. Čeprav sta Brgs in Sara s ploščo ustvarila nekaj presežnega, ta verjetno ne bo segla dosti dlje kot do kroga regionalnih navdušencev. In čeprav ni nemogoče, da se bo v določenem momentu znašla v rotaciji v Andrejevi poslušalnici, zagotovo ne bo nikoli imela enakega globalnega dosega kot New Blue Sun. To pa pomeni dvoje: prvič, glasbeni raziskovalci in iskalci bodo nedvomno našli izdelke, ki se jim posreči približati viru, in bodo na njih gradili svoj lastni izraz; in drugič, kar je morda malo bolj zaskrbljujoče, globalna javnost bo vselej obsojena na bolj razvodenele izdelke ter na podlagi teh razvijala odnos do dometa izkušnje, kakršno lahko ponudi interakcija s tovrstno glasbo. 

Zaključimo lahko z mislijo, da četudi plošča Murmurations verjetno ne bo nikoli dosegla zaslužene prepoznavnosti v našem prostoru, predstavlja odmevni izdelek, ki kot svetilnik kaže varno sidrišče in navigacijsko izhodišče naslednjim generacijam ambientalnih raziskovalcev.