02.10.2022
Pisani dunajski valovi
Dvanajsta edicija dunajskega showcase festivala Waves je ponudila obilo raznorodne popularne glasbe. Tri slovenske zasedbe (3:rma, Spiral Mind in Sahareya) so s svojo glasbo pustile močan pečat.

Domicil dunajskega festivala Waves (ex Waves Vienna), ki ga organizirata Verein Wien macht Kultur in Comrades GmbH, soorganizator konferenčnega dela pa je MICA (Music Information Center Austria), je kulturni center Wuk. Gre za nekakšno dunajsko Metelkovo v ogromni zgradbi z atrijskim dvoriščem v širšem centru Dunaja, kjer poteka glavni koncertni in konferenčni program in poslušalnica, ostali koncerti in konference pa se odvijajo po različnih dunajskih glasbenih prizoriščih, lokalih in klubih. Moto festivala Waves se že od začetka glasi Ko vzhod sreča zahod. Festival se vsako leto osredotoča na eno ali dve izbrani evropski glasbeni sceni. Letos je bil fokus usmerjen v glasbo Republike Češke. Pred desetimi leti je bila v žarišču Slovenija. Medtem je slovenska glasba zavoljo ustanovitve glasbenih institucij, kot sta MENT Ljubljana in Music Slovenia, naredila velik skok naprej, zato se lahko vprašamo, ali je pravi čas, da se slovenska glasba ob letu osorej zopet predstavi v vsej svoji glasbeni veličini. Vsi trije naši predstavniki so bili izredno dobro pripravljeni. Kot predstavniki slovenske glasbene industrije so pokazali, da se kot fizični pritlikavci mirno lahko primerjamo z mnogo večjimi in finančno močnejšimi od sebe. Predvsem ženske so se izkazale s karizmo, saj so tako 3:rma kot Sahareya v svoj nastop pritegnile občinstvo. Edina pomanjkljivost, ki se je glede na to, da je šlo za predstavitev na showcase festivalu, pokazala pri vseh treh skupinah, je nekoliko neizrazito zastavljen dramaturški potek koncertov.
Slovensko delegacijo so poleg skupin 3:rma in Spiral Mind ter Sahareye zastopali predstavniki showcase festivala MENT Ljubljana, Kina Šiške, SIGIC-a, Music Slovenia ter nekateri managerji in bookerji slovenskih skupin. Spali smo v hotelu Korotan, kjer avlo krasijo fotografije z opisi del v Kropi rojenega in na Dunaju živečega opernega in koncertnega pevca in glasbenega pedagoga Antona Dermote, ki je po drugi svetovni vojni slovel kot eden najboljših interpretov likov v Mozartovih operah. Kako priljubljen je hotel med slovenskimi glasbeniki in drugi umetniki, potrjuje srečanje z mariborskim kitaristom Igorjem Bezgetom, ki je imel koncert v bližini Dunaja in je prenočeval v tem slovenskem hotelu.
Organizatorji so letos na festival povabili tri slovenske zasedbe, ki so se predstavile na treh različnih prizoriščih. V petek je ob 19. uri v manjši dvorani kulturnega centra Wuk nastopil primorski trio Spiral Mind, ki ga sestavljajo Manuel Brajnik, Rok Babič in Gaj Bostič. Izvedli so enega tehnično najbolj dovršenih nastopov na festivalu. S svojo večžanrsko glasbo, ki se preliva med psihedeličnim rockom in alternativno klubsko glasbo pa vse do tradicionalnih ritmov, so navdušili številno občinstvo, ki jih je nagradilo z gromkim aplavzom. Ker je med koncertom za odrom samevalo filmsko platno, se avtomatsko porodi ideja, da bi lahko svojo inštrumentalno glasbo nadgradili s kakovostno video umetnostjo. Takoj po koncu koncerta smo imeli pol ure časa, da ujamemo koncert kantavtorke zasedbe 3:rma, ki je nastopila v nekaj kilometrov oddaljenem trietažnem klubu The Loft. Kitaristka Urška Supej, vokalistka Maša But in vokalna gostja Anja Hrastovšek so nastopile v dvorani, ki spominja na veliko dnevno sobo. Obiskovalci so sproščeno posedali po tleh in vse je kazalo na popoln koncert – dokler ni pričel iz sosednjega prostora skozi stene prihajati zamolkli trušč, ki je motil tako nastopajoče kot občinstvo. Vsekakor gre za slabo načrtovanje organizatorja, ki ni predvidel nežnosti in krhkosti triglasnega petja in je v istem terminu v sosednjo dvorano postavil prehrupno skupino. Toda punce so pokazale, da so profesionalke in se niso pustile motiti. Izvedle so odličen nastop, ki ga zaradi premajhnega prostora niso mogli užiti vsi in je del publike koncert spremljal iz hodnika. Poleg avtorske glasbe je trio kot posvetilo izvedel tudi skladbo vzornice Laure Marling.
V soboto se je ob 19.15 v veliki dvorani v Wuku predstavila mlada raperka, pevka in plesalka Sahareya, ki je nastopila s svojim starejšim bratom, mentorjem ter učiteljem didžejem in producentom SunnySunom. Kljub zgodnji uri se je velika dvorana solidno zapolnila. Sprva sta rabila nekaj časa, da sta ogrela občinstvo, nato je koncert stekel in dosegel vrhunec ob tribalistični glasbi in divjem Sahareyinem plesu. Brata in sestro je po koncertu čakalo lepo presenečenje, saj sta od indijskega delegata, ki je njun nastop označil kot festivalski presežek, dobila ponudbo, da se v bližnji prihodnosti odpravita na turnejo po Indiji, Južni Koreji in Singapurju. V Nemčiji živeča Sahareya se je nato odpravila v klub The Loft, kjer se je kot gostja presenečenja pridružila koncertu češkega prijatelja Toyote Vangelisa.
Vsi trije naši predstavniki so bili izredno dobro pripravljeni. Kot predstavniki slovenske glasbene industrije so pokazali, da se kot fizični pritlikavci mirno lahko primerjamo z mnogo večjimi in finančno močnejšimi od sebe. Predvsem ženske so se izkazale s karizmo, saj so tako 3:rma kot Sahareya v svoj nastop pritegnile občinstvo. Edina pomanjkljivost, ki se je glede na to, da je šlo za predstavitev na showcase festivalu, pokazala pri vseh treh skupinah, je nekoliko neizrazito zastavljen dramaturški potek koncertov.
Kot vsako leto so tudi letos SKICA, SIGIC, Music Slovenia in MENT Ljubljana v hostelu Wombat za več kot 90 festivalskih delegatov priredili tradicionalni sprejem Slovenski moMENTi. Delegate, ki so se pred tem organizirano udeležili sprejemov nekaterih drugih držav in obiskali dunajske znamenitosti, sta pozdravila vodja slovenske odprave Jera Topolovec in Aljaž Arih, vodja Slovenskega kulturno-informacijskega centra (SKICA). Arih je v nagovoru izpostavil pomen slovenske kulture v ambasadorstvu Slovenije in jo umestil ob bok slovenskemu športu. Na sprejemu so se z nekaj skladbami predstavile Sahareya v solo izvedbi ter skupina 3:rma, ki pa zaradi že rahlo opitih delegatov, ki so sproščeno klepetali in srebali pivo sponzorja sprejema, avstrijske mikropivovarne Bevog, niso dobile toliko pozornosti, kot bi je lahko. Nekateri od delegatov so to napako popravili ter po nastopu pristopili do glasbenic in si izmenjali informacije.
Kdor je obiskal festival v predkovidni eri, je lahko hitro ugotovil, da je letošnjo edicijo obiskalo manj občinstva kot pred leti. Temu je verjetno botrovalo tudi prvo hladno in deževno vreme ter terminsko prekrivanje s sorodnim showcase festivalom What’s Next in Music?, ki je potekal v Vilniusu v Litvi, teden kasneje pa je v Hamburgu potekal še festival Reeperbahn. Organizatorjem na roko ni šla niti delna prenova kulturnega centra Wuk, kar je okrnilo konferenčni program, ki je bil v Wuku izveden zgolj v dveh predavalnicah, in ti sta bili nabito polni. Zaradi hrupa in prenosa v živo so bila vrata in okna neprodušno zaprta, zato je v prostoru primanjkovalo zraka in je bilo neznosno vroče. Tehtno predavanje je imel Ilirskobistričan Oskar Štrajn, predstavnik showcase festivala in konference Eurosonic Noorderslag iz Groningena, ki je skupaj z avstrijskim kolegom Wolfgangom Grobom (Waves) razkril vse skrivnosti dobre priprave glasbenih skupin na showcase festivale.
Festival Waves poteka od leta 2017, da bi nudil podporo avstrijskim glasbenikom ob njihovem preboju na mednarodno sceno. V njegovem okviru podeljujejo nagrado XA – Export Award, ki jo je letos prejela producentka in tekstopiska Veronika J. Koenig, znana pod umetniškim imenom FARCE. In že se je porodila ideja, da bi nagrade uvedli tudi preostali evropski showcase festivali, zmagovalci pa bi se nato ob izteku leta pomerili na glasbenem grand prixu. Prva nagrada bi odpirala vrata na velike festivale, kot so Glastonbury, Mad Cool, All Points East, Primavera Sound, EXIT in drugi.
Glasba letošnje edicije je bila zelo raznolika in je vključevala vse od radiu prijazne muzike do alternativnih in klubskih godb, v katerih je prevladoval retro zven. Tonski tehniki so odlično opravili svoje delo, saj je bil zvok na celotnem festivalu ugoden za poslušalčeva ušesa. Od mednarodnih skupin velja izpostaviti koncert kanadskega eksperimentalnega rock tria Yves Jarvis, ki je na Dunaju pričel z evropsko-ameriško turnejo in predstavil čislani album The Zug. Na Dunaju delujoči turški duo Zack Zack Zack je predstavil svežo glasbo, ki jo navdihujejo zvoki sintetizatorjev in tradicionalnih orientalskih glasbil. Favorit letošnjega festivala je bil po mnenju mnogih francoska postpunk skupina The Psihotic Monks, ki se je predstavila v klubu Chelsea. Kvartet, ki prihaja iz predmestja Pariza, se je zbral leta 2015 in v svojo avantgardno glasbo vključuje vse prvine rock glasbe, kot so psihedelični rock, garažni rock, postrock, eksperimentalni rock in noise rock. Njihovi ekscentrični nastopi v živo so paša za oči in uho, zato komaj čakamo, da jih slišimo na katerem od slovenskih odrov. Čisto za konec omenimo še, da sta se kar dve skupini, ki sta letos sodelovali na Waves (3:rma in Spiral Mind), na slovenski sceni profilirali tudi skozi kaljenje na natečaju Klubskega maratona Radia Študent.