11.09.2021
Sound Explicit že devetnajstič na sceni
Skupni imenovalec dolgoletnega festivala Sound Explicit so zvočni projekti različnih žanrov, ki podpirajo ustvarjalno in raziskovalno delo na tem področju.

Dvodnevni Sound Explicit se je 6. in 7. septembra odvijal v Galeriji Jakopič v Ljubljani, kjer poteka dvanajsto leto, sicer pa obstaja že devetnajst let. Skupni imenovalec tega dogodka so zvočni projekti različnih žanrov, ki podpirajo ustvarjalno in raziskovalno delo na tem področju. Večera je organiziral Zavod P.A.R.A.S.I.T.E. V ponedeljek sta nastopila tolkalec Gal Furlan in saksofonist Cene Resnik, ki sta pozitivne vibracije združila s klenim vodenjem melodije v saksofonu, in sicer ob budni ritmični spremljavi, ki je bila obenem samostojni partner. Izvajalca sta se kalila v improvizatorskih vodah, njun nastop pa je združil jazz in improvizacijo. Po divjem in dinamično razvejanem prvem delu je bil drugi manj skokovit, a nič manj intenziven. Energična drža obeh nastopajočih nas je držala v napetosti in njuno sinhrono izvajanje je izžarevalo kreativno energijo. Drugi del večera so se nam predstavili Jošt Lampret na električni kitari, Nejc Škofic na klaviaturah in Žiga Šercer na tolkalih. Gre za njihov prvi skupni nastop, izvajali pa so skladbe, nastale po navdihu flamenca. Nastopili so kot projekt Jošta Lampreta pod imenom Jozhy Baiza. Odmev flamenca se je kazal v ritmu in melosu, sicer pa so bile skladbe ujete v melodično shemo z izmenjujočimi se soli. Očarala nas je njihova povezanost in smisel za dopolnjevanje. Nastopajoči so razvili vzdušje, v katerem smo flamenco podoživljali preko melanholičnih ritmiziranih vsebin, pomešanih z občutkom za jazz. Prostor Galerije Jakopič je nedvomno zelo primeren za tovrstne dogodke in večera sta minila v celostno ustvarjalnem vzdušju. Sound Explicit je ponovno upravičil svoje poslanstvo in nas postavil v jedro raziskovalne glasbene dejavnosti, ki jo odražajo različne umetniške osebnosti.
V drugem večeru se je najprej predstavila Petra Kapš, z umetniškim imenom OR Poiesis, ki nam je po temeljiti masaži ušes s posebnim instrumentom posredovala zvok kamenin. Projekt KAMIsTONE ozvoča njihova frekvenčna polja in jih predvaja skupaj s posnetki tekočin. Tako smo ob šumu pretakajoče se tekočine doživeli zvočno masažo posameznih frekvenc, nato pa je umetnica lovila zvoke tudi na maski, ki si jo je nadela. Register zvokov se je gibal od frekvenčnega nihanja do pretakanj in šumenj ter votlega zamolklega zvoka. Deloval je ponotranjeno in intimno.
Rouge-ah je psevdonim Urške Preis, ki deluje kot harfistka, glasbenica in vizualna umetnica. Udejanjila je svoje raziskave zvoka na temo sanj. Kot osnovni element je izbrala harfo, iz katere je izvabila pretočni zvok, ki se je krožeče prelival v prostor. Posnetek izvajanja je nato spremljala s posamičnimi intervencijami, ki so delovale kot moteči signali. Druženje zvokov harfe in bučečih zvokov ter hrumenja se je ujelo v ponavljanje istega vzorca, ki se je nato posnet odvijal dalje skupaj z improvizacijo na harfi. Avtorica je na koncu ozvočila še svoje grlo in pridružila človeški zvok umetnemu. Spoj zvokov nas je vodil v nekakšno vmesno stanje med zavestjo in avtomatičnim sprejemanjem zvoka, v katerem intelekt ni več ustvarjal razumske ločnice med viri posameznih zvokov, pač pa jih je sprejemal kot enotno entiteto, kar nas je približalo stanju sanj.
Dvodnevno dogajanje je sklenil trobentač Gašper Selko, ki se predstavlja pod umetniškim imenom X.U.L. Je avtor del, ki spominjajo na odmev minimalistične glasbe in novodobne miselnosti ter elektronike. Predstavil nam je zelo nežno in rahločutno glasbo, ki jo je, poleg posnetih zvokov, izvajal na klaviature in trobento. Pri tem je treba omeniti neizprosnost ponavljajočega se ritma, ob katerem je zlasti trobenta zvenela nekako žalobno in umirjeno, klaviature pa izrazito nežno. Repetitivni zvoki so bili osnova melodičnega izvajanja na inštrumentu. Umetnik nam je predstavil vsebino svojega prvega albuma VOID – A Story About a Man in načrtovanega albuma A Guide for Lost Travellers.
Prostor Galerije Jakopič je nedvomno zelo primeren za tovrstne dogodke in večera sta minila v celostno ustvarjalnem vzdušju. Sound Explicit je ponovno upravičil svoje poslanstvo in nas postavil v jedro raziskovalne glasbene dejavnosti, ki jo odražajo različne umetniške osebnosti.