29.07.2022

»Nej pada, tudi če bo konc koncerta.«

V okrilju mednarodnega čezmejnega festivala Musiche del mondo/Glasbe sveta je nastopila tudi Bakalina Velika.

Tomaž Gržeta

Bakalina Velika
Foto: © Jernej Humar

Zadnji julijski petek je dvorišče pred gradom Kromberk pri Novi Gorici gostilo zasedbo Bakalina Velika – razširjeno zasedbo prvotnega dua s svojo stalnico in vodjem Janijem Kutinom, kmetom, pevcem, pesnikom in skladateljem iz Čadrga pri Tolminu. Skupaj z ostalimi člani se napaja pri starodavnem staroverskem izročilu, ljudski kulturi in naravnih lepotah svoje regije. Zato ne preseneča, da je prepoznavni glasbeni slog Bakaline Velike učinkoviti fusion: »primorski etno-jazz-rock«. 

Iz pestre inštrumentalne zasedbe se rojevajo nevsakdanje barviti in sugestivni aranžmaji, ki jih nadgradijo vokali, predvsem Kutinov, ki je izredno ekspresiven. Vsak član zasedbe se je predstavil kot izjemen mojster svojega glasbila – sproščen in navdihnjen improvizator ter hkrati diskretno in organsko zlit v celoto benda. Skupaj so z ognjevitim temperamentom in iskrenostjo podali globoko podoživet spored, ki se je dotaknil večine poslušalcev.

Bakalina Velika izvaja avtorske komade, čeprav se pogosto zdi, da gre za aranžmaje pristnih ljudskih pesmi ali pripovedi. Tokrat smo slišali večinoma nove skladbe, ki so zabeležene na najnovejšem, drugem albumu zasedbe, imenovanem Zviezdna srebruo. Melodije in aranžmaji so navdihnjeni z ljudskim in srednjeveškim izročilom, kar se odraža v inštrumentariju, predvsem v prisotnosti različnih, včasih tudi nekoliko eksotičnih ali arhaičnih tolkal, brenkal, trobil, piščali in lajne. Iz tako pestre inštrumentalne zasedbe se rojevajo nevsakdanje barviti in sugestivni aranžmaji, ki jih nadgradijo vokali, predvsem Kutinov, ki je izredno ekspresiven.

Vsak član zasedbe se je predstavil kot izjemen mojster svojega glasbila – sproščen in navdihnjen improvizator ter hkrati diskretno in organsko zlit v celoto benda. Skupaj so z ognjevitim temperamentom in iskrenostjo podali globoko podoživet spored, ki se je dotaknil večine poslušalcev. Jani Kutin je z občinstvom komuniciral po domače, tudi z besedo, ne le z glasbo. Člani Bakaline Velike so pesmi s kratkimi govorjenimi intermezzi povezali v pripovedno celoto, jih umestili v kontekst in spletli zgodbo, ki nosi nepogrešljiv okus, barvo in sentiment primorske pokrajine in njenih ljudi. Navezali so se tudi na aktualne dogodke ter prvo pesem posvetili nedavno pogorelemu Krasu. Dogodek je tako ustvaril nekoliko resnobno, melanholično, a vendar z optimizmom obarvano vzdušje. »Malokdo se zaveda, da nam teče voda v grlo, navkljub suši.« Obiskovalci, ki smo povsem napolnili avditorij pred grajsko stavbo, se nismo pustili pregnati niti dežnim kapljam. »Nej pada, tudi če bo konc koncerta.«

Dogodek je potekal kot tretji večer v sklopu 11. edicije čezmejnega (italijansko-slovenskega) festivala Musiche del mondo/Glasbe sveta, ki poteka v Krombergu in v goriškemu Mestnemu gledališču Giuseppe Verdi. Festival letos gosti mednarodno uveljavljene soliste in zasedbe, kot so funk pozavnist Fred Wesley, sarajevski bend Divanhana, tuareški kitarist Mdou Moctar, britansko-gambijska ustvarjalka Sona Jobareth ter londonski afrobeat-jazz kolektiv Kokoroko. Med in po petkovem koncertu je v amfiteatru gradu Kromberk potekala tudi tržnica lokalno pridelane hrane in pijače Dobrote sveta, ki je prav tako del festivalskega dogajanja.