30.09.2025
Razvozlanje vzorcev
Slovensko-švicarski improvizatorski kvartet Tepih na prvencu lomi in razkraja vzorce skozi vzporedna skupinska spontana sozvočja.

Tepih
Šablona
Sploh / Bruit Asso
2025
Tekom razvoja zvočne prakse svobodne improvizacije od druge polovice prejšnjega stol. dalje v njenem jedru odmeva sodelovanje, povezovanje, tvorjenje skupinskega zvena, organizacijskih in produkcijskih modelov, mednarodnih mrež, založb in prostorov. To ni zgolj podstat za njen obstoj, temveč kreativna in medosebna podstat, v kateri se med seboj pletejo formalne, umetniške in osebne vezi, ki nato vstopajo v skrajno intimen, deljeni zvočni prostor sozvenenj v iskanju skupnostnega skozi osebno. V tem zakompliciranem vezivu se tako pletejo osebne umetnostne preference, estetike in različni pristopi, ki nato v momentu skupnega nastopa v prostoru težijo k skupinskemu zvočnemu izrazu. Vse to je tudi podstat glasbe slovensko-švicarskega kvarteta Tepih in njihovega prvenca Šablona, družne izdaje Zavoda Sploh in Bruit Asso, ki nista zgolj založbi, temveč eni izmed organizacijskih jedrov za sodobne glasbene pristope pri nas in v Švici s številnimi skupnimi prepletenimi niti, ki se odražajo v skupnih projektih, turnejah in deljenih odrih in založniških izdaj. V tem se kljub šabloni iz naslova izogibajo ustaljenim strategijam v svobodno improvizirani glasbi, iskanju sozvenenja, nenadnim reakcijam in spremembam in stilu »klic in odgovor«, obenem pa tudi bolj sodobnim pristopom, ki reducirajo pretirano gesto v prid subtilnih teksturalnih nians. Prej gre za subtilno povzetje teh »stilemov«,ki občasno prodrejo v zvočno tkivo. Zato so v petih skladbah plošče možne prekinitve, ponavljanja, abruptni rezi, zveneče tišine, vdori šuma in prostora, fragmenti melodij in samosvoje ritmične zasnove. Intrigantnost in intenzivnost pričujoče glasbe izvira ravno v navzkrižju teh relacij.
Švicarska improvizatorja, založnika in organizatorja, akordeonist Jonas Kocher in elektrofonik Gaudenz Badrutt sta osrednji figuri sodobne, eksperimentalne in improvizirane glasbe v Bielu/Biennu, v Švici in širše v evropskem prostoru. V srži njunega ustvarjanje so vpeti radovednost, raziskovalnost, ustvarjalna drznost in predanost ter nenehna refleksija, ki se širijo izven mej Švice. Skupaj vodita organizacijo in založbo Bruit Asso, krivo za številne pomembne festivale, projekte, raziskovalne in eksperimentalne plaforme, koncertne cikle, diskografske izdaje in dogodke ter za številna mednarodna sodelovanja, tudi na področju Slovenije in širše v regiji. Jonas Kocher je organiziral festivale in projekte srečevanj številnih srbskih, slovenskih in hrvaških glasbenikov in s tem močno pripomogel k povezovanju sicer razdrobljene scene na prostorih bivše skupne države. L. 2011 je skupaj s pihalcem Michelom Donedajem, basistom Tomažem Gromom in zvočnim umetnikom Taom G. Vrhovcem Sambolcem posnel mednarodno odmevno ploščo elektroakustične improvizacije Udarnik in skupaj z drugimi deležniki zasnoval mednarodni Šalter Ensemble s slovenskimi, hrvaškimi, srbskimi, švicarskimi in avstrijskimi glasbeniki, ki so zven in šum odprih kompozicij ponesli na odre pri nas, V Italiji, Švici, Hrvaški, Srbiji in Avstriji. Poleg Groma sta člana Šalter Ensembla tudi vokalistka Irena Z. Tomažin in hurdy-gurdist Samo Kutin. Dve plošči ansambla sta izšli kot sodelovanje med slovensko založbo Sploh in Bruit Asso, pred nami pa je že nova. Šablona je prvenec elektroakusičnega kvarteta svobodno improvizirane glasbe Tepih, ki ga ob Kocherju in Badruttu tvorita basist Tomaž Grom na kontrabasu in elektroniki in Samo Kutin na hurdy-gurdyju. Zasedba je definitivno posledica skupnega delovanja v Šaler Ensemblu, njena zvočnos in pristop pa deloma gradi na izkušnjah in strategijah, ki so se skozi odprte kompozicije razvijale znotraj ansambla. Tepih so prvič skupaj nastopili l. 2023 v znanem ciklu Defonija v Klubu Gromka, posnetki pa so nastali leto dni kasneje v skednju v Lesnem Brdu, kjer domuje skriti festival Bučno in kjer so nastali marsikateri posnetki znanega domačega tria Širom. Zato jih preveva sproščena atmosfera, ki pa jo skozi prekinitve, ponovitve in rezke sopostavitve osebnih zvočnih govoric, ki se kot svojstveni zvočni objekti zlivajo v skupinske zvoče izlive: V njih slišimo splet harmonskih dromljanj, občutljivih dolgih tonov, razklenjenih ritmov in pulzev, zastrtih melodij in elektronskih vijačenj in tekstur ter vdorov okoljskih zvokov in šumov. Glasba ni zgolj teksturalna temveč mestoma celo atmosferska, drugič zgnetena in hrupna, tretjič spet mehko prepustna, vase zazra skozi izrazito čuječnost in zveneča.
Pristop kvarteta ne sloni toliko na skupnem tkanju zvočne materije, kot na sopostavitvi lastnih zvočnih izrazov, ki nato skozi posamezne sloje tvorijo skupinski zven. V tem se kljub šabloni iz naslova izogibajo ustaljenim strategijam v svobodno improvizirani glasbi, iskanju sozvenenja, nenadnim reakcijam in spremembam in stilu »klic in odgovor« (call & response), obenem pa tudi bolj sodobnim pristopom, ki reducirajo pretirano gesto v prid subtilnih teksturalnih nians. Prej gre za subtilno povzetje teh »stilemov«,ki občasno prodrejo v zvočno tkivo. Zato so v petih skladbah plošče možne prekinitve, ponavljanja, abruptni rezi, zveneče tišine, vdori šuma in prostora, fragmenti melodij in samosvoje ritmične zasnove. Intrigantnost in intenzivnost pričujoče glasbe izvira ravno v navzkrižju teh relacij. Čeprav glasba deluje povezano prepletena in tekoča, je v njej skrita neka svojstvena mehanskost. Ta se odraža v mehanskih malih objektih in elektronskih efektih na Gromovem kontrabasu in v njegovih rezkih zvočnih gestah, v cikličnem mehanizmu Kutinovega hurdy-gurdyja, vstavljanja predmetov v in na njegov mehanizem in razpršenosti zvena skozi resonator, v mehaniki Kocherjeve harmonike, njenega telesa in zvena in v elektronskem vezju, distorziji, zankanju, prekinitvah in vzorčenju Badruttove elektronike.Zvočni prostor je v petih skladbah ves čas prehoden, nikoli statičen, obenem pa občasno prepusten, bodisi mali melodični figuri ali subtilnemu vdoru zunanjega šuma (cerkevenga zvona, žvrgolenja ptic, …), ki v skladbah z nenehno prekinjenim in ponovno vzpostavljenim tokom (Več prekinjenih ponovitev, Copy In Progress, Un format qui se dérobe,…), dodatno dislocirajo in širijo zvočni prostor. Glasba preko krožne forme hurdy-gurdyja in Gromovih malih ritmiziranih vnosov vzpostavlja lasten pulz, ki smelo preide v teksturalno občutljivost ali se zgosti v zgnetenem hipnem vdoru hrupa, gibkost improvizacij pa zagotavlja vmesno prehajanje med glasbili v funkciji glasbila in zvočnega objekta. Ta relacija vedno delno prekine ali oplemeniti skupnski tok, tudi v bolj enovitih skladbah, kot v zaključnem harmonskem droneu skladbe Blindes Raster, ali občutljivem, krhkem in tihem pletenju zvenskih in šumskih tekstur skladbe Fehlerhafte Ausrichtung.
Šablona je v primeru Tepih sestavljena iz štirih enakovrednih delov, ki se nenehno prekrivajo, dopolnjujejo, zastrejo in lomijo. Kvartet je ob izdaji plošče šel na krajšo turnejo po Švici in Franciji. Ker je vsaka plošča v koneksu svobodno improvizirane glasbe odtis in zabeležek določenega časa in prostora v nenehno razvijajočem ustvarjalnem prostoru, se glasba zasedbe nedvomno spet spreminja in še enkrat več vstopa v polje prekinjenih ponovitev in novih začetkov.