29.02.2024
Izbor godalnih kvartetov v dvorani Društva slovenskih skladateljev
Na koncertu se nam je predstavil Godalni kvartet Accadémia. Na sporedu sta bili tudi deli Marka Mihevca Munija in Dušana Bavdka.

Na koncertu na sedežu Društva slovenskih skladateljev se nam je predstavil Godalni kvartet ACCADÉMIA, ki ga sestavljata violinistki Mojca Fortin in Beti Bratina, violistka Gea Pantner Volfand ter violončelist Zoran Bičanin. Skupaj delujejo od študentskih let in so v tem času prejeli Prešernovo nagrado Akademije za glasbo v Ljubljani. Kasneje so se izpopolnjevali pri vidnih poustvarjalcih komorne glasbe in bili za svoje izvedbe večkrat nagrajeni. Na večeru 26. februarja smo se lahko sami prepričali v kakovost njihovih izvedb. Na sporedu so bili godalni kvarteti Dušana Bavdka, Josepha Haydna in Marka Mihevca Munija. Godalni kvartet Accadémia nas je obogatil za srečanje z dvema slovenskima skladateljema v družbi godalnega kvarteta Josepha Haydna. Večer je minil v pristno virtuoznem muziciranju glasbenikov, ki so se znali vživeti v duha ustvarjalcev in podati vitalno, energično podobo njihovih del.
V uvodnem pogovoru dr. Aleša Nagodeta, avtorja odličnega koncertnega lista, s skladateljem Dušanom Bavdkom smo izvedeli, da je njegov godalni kvartet nastal na pobudo Ljubljanskega godalnega kvarteta. Pri pisanju je upošteval razmerje zlatega reza v posameznih stavkih oziroma pri oblikovanju melodičnih linij. Skladatelj je pojasnil, da pride v godalnem kvartetu na neki točki do sprostitve, z reminiscenco na zvočnost iz zgodovine glasbe, ki vzpodbudi olajšanje. Delo sestavljata Uvod in Soočenja. Bavdkov Godalni kvartet je sprva rahlo otožen, elegičen, nato se sčasoma razvije v bolj samostojno melodiko na violinah, ki sta nosilki posameznih ponavljajočih se impulzov. Ti dve razpoloženji se med seboj dopolnjujeta. Drugi stavek je mnogo bolj razburkan in napet, skupaj z omenjenim citatom, ki razveže napetost v kratkem vzdihu, a se hitro razblini in se spet prelevi v napeto izvajanje, v katerem dobi vsak inštrument svojo vlogo. Sledi enotni intenzivni intermezzo, v katerem že zaslutimo razplet in miren zaključek. Izvajalci so godalni kvartet izvedli energično in s posluhom za kontrastno vsebino.
Joseph Haydn je Godalne kvartete op. 20 prežel z občutki protoromantičnega gibanja Sturm und Drang, kot je zapisano v koncertnem listu. Odražajo se v nepričakovani ekspresivnosti, ki se pridruži briljantnim in virtuoznim pasažam. Ton godal je bil presunljiv, nekoliko temačen in prežet z občutenjem. Grajen na nenavadnih kontrastih, je že presegal svoje obdobje. In v tem duhu smo razumeli tudi interpretacijo, ki je bila dinamično podkrepljena in je gradila na virtuozni igri bliskovitih prehodov. Drugi stavek je bil odigran zelo umirjeno in brez večjih odklonov, prehodi so bili zmerni in brez impulzivnosti. Izvajalci so se združili v enotnem, pretežno melanholičnem izrazu, ki se je prilegal splošnemu občutju. Umirjeno fraziranje je izražalo harmoničnost in se je podrejalo lirični izraznosti. Tretji stavek so glasbeniki izvedli z vso vedrino in v sproščenem, lahkotnem muziciranju, v četrtem pa se je igrivost odražala zlasti v violinah, ki so ob nekoliko bolj resnobni spremljavi slikovito izražale radoživost. Virtuozna izvedba je interpretativno kulminirala v lahkotnem zaključku.
Zadnji godalni kvartet z naslovom Cingalini Marka Mihevca Munija je bil po duši povezan z romsko glasbo. Prisluhnili smo na novo predelani skladbi v krstni izvedbi. Občuten in ekspresiven solo violončela je nadaljevala viola, nato je kvartet zašel v temperamentni in nostalgični sentiment, ki se je v nadaljevanju razpletel v vedno hitrejšo melodijo s pridihom romskega značaja in nas omrežil z melosom ter vedro in sproščeno melodiko.
Godalni kvartet Accadémia nas je obogatil za srečanje z dvema slovenskima skladateljema v družbi godalnega kvarteta Josepha Haydna. Večer je minil v pristno virtuoznem muziciranju glasbenikov, ki so se znali vživeti v duha ustvarjalcev in podati vitalno, energično podobo njihovih del.