21.05.2022
To je to, to smo mi!
Vse naštete skladbe povezujejo krhek, nežen, mestoma celo infantilen in drugič od bolečine razdrt vokal Vogelnikove, pa tudi bogati, virtuozni ter razpoloženju prilagojeni godalni vložki Ždralove, za katero se zdi, da je nosilka pripovedi.

Brina
To je to!
DruGod
2022
»Mi bo ušlo iz spomina, če ne napišem, kar je v glavi?« se sprašuje Brina Vogelnik v eni od dveh avtorskih skladb na albumu To je to!, s katerim se etno (z)godbam posvečena zasedba Brina vrača na velike odre. Glede na to, da je od njenega tretjega albuma Slečena koža (predhodnika sta Mlado leto iz leta 2004 in v tujini nagrajena Pasja legenda iz leta 2006) minilo enajst let, bi vprašanju najbrž lahko pritrdili. Vendar vemo, da ustvarjalni proces ni tako enostaven in da »je tako, da se pesem pojavi takrat, ko si sama zaželi« (Pesem se rodi). Prav zato ne preseneča, da je zbiranje gradiva, ki bo kot celota predstavljeno na letošnjem festivalu Druga godba, potekalo dolgo. Malo morda zaradi tega, ker je vedno znova vse preveč pričakovanj (povzeto po Pesem se rodi), malo zaradi vpetosti sodelujočih v druge projekte, in pa tudi zaradi življenja samega. Slednje je zlasti znano osrednji vokalistki, ki je v shizofreno, delno recitativno in vplivno široko pesem Čudno, čudno prelila občutke ob prebujenju iz umetne kome ob hujšem poteku koronavirusne bolezni covid-19, med katero se je preobrazila v mamo. Ob občasno simfonično zasnovanih aranžmajih in široko razvejanih solističnih elementih je tako pozornost vsekakor treba nameniti besedilom, ki dopolnjujejo zvočne okvire; ali pa obratno, besedila povzdiguje glasba, s čimer Brina ohranja tesno prežemanje obeh gradnikov, skupaj z občasnimi presenečenji. Na ta način je tako osebno kot tudi družbeno ranljiva. Zase, zate, za vse nas.
Družba v sestavi Brine Vogelnik, Luke Ropreta (kitara, ukulele), Jelene Ždrale (violina, viola, kazu), Nina de Glerie (kontrabas, bas kitara), Blaža Celarca (tolkala, bobni, kongo, klarinet) in Urbana Turjaka (pozavna), edinega glasbenika, ki se je Brini od ustanovitve v letu 2004 pridružil naknadno, kot zamenjava za zdaj občasnega gosta Draga Ivanušo (harmonika), v primeru tega albuma Jožija Šaleja, je namreč od nekdaj s posebnim občutkom povezovala preteklost s sedanjostjo. In pri tem prehajala od liričnih občutij intimne bolečine ob neuslišani ljubezni do družbene angažiranosti, kot na primer v Revoluciji, za katero je besedilo že v sedemdesetih letih napisala Eka Vogelnik. Njeno vešče pisateljsko pero se izkazuje tudi v skladbi Fantek pa spi, ki ga je navdihnil časopisni članek o begunskem paru in fantu, ki ni preživel poskusa, da zaživi v lepšem, svetlejšem, prijaznejšem jutrišnjem dnevu.
Ta venček skladb ne zazveni v knjižni slovenščini, kar je še ena posebnost Brine. Njen krhki, nežni, mestoma infantilni in drugič od bolečine razdrti vokal povezuje plesni ska ritem Zelene zavisti, utesnjeno, dubovsko zvenečo, malce enolično Revolucijo, interpretativno igrivost in večglasno obarvano pesem Rasti, zali fant in druge. Ob Brininem vokalu pripovedi z albuma To je to! še dodatno nosijo bogati, virtuozni in razpoloženju prilagojeni godalni vložki Jelene Ždrale. Z njimi večinoma poudari tragičnost, za kar je najboljši primer srce parajoča pesem Fantek pa spi, ki v poslušalcu prebudi zavest, da je vedno kje kak prezgodaj speči fantek, moker v plitvini, kjer ga boža morje. Šalejeva harmonika še poudarja temno plat človeške narave (Zelena zavist in Revolucija), pozavna pa se ustoliči v vmesnem prostoru, ki je ritmično močan, a žanrsko odprt. V skladbi Vedamec s ponavljanjem stiha »čaka, kdaj bo k njemu šla« sodelujoči izpostavijo tako neučakanost kot tudi slutnjo strahu, da do vnovičnega srečanja morda ne bo prišlo.
Ob občasno simfonično zasnovanih aranžmajih in široko razvejanih solističnih elementih je tako pozornost vsekakor treba nameniti besedilom, ki dopolnjujejo zvočne okvire; ali pa obratno, besedila povzdiguje glasba, s čimer Brina ohranja tesno prežemanje obeh gradnikov, skupaj z občasnimi presenečenji. Na ta način je tako osebno kot tudi družbeno ranljiva. Zase, zate, za vse nas.