20.04.2021
Vrnite nam prihodnost
Pregledna kompilacija mlade ptujske spletne elektronske založbe Origin prinaša produkcije šestih uveljavljenih elektronskih producentov.
Različni izvajalci
Diversenia EP
Origin
2021
Od ustanovitve leta 2019 se je ptujska založba Origin pod vodstvom mladega entuziasta Jake Nežmaha, ki producira pod imenom Biokid in didžeja pod imenom Akaj, zavihtela med bolj produktivne predstavnice robne house in techno kreativnosti na domači grudi. Ob EP-jih njenega ustanovitelja ter prekaljenega ljubljanskega elektronskega multipraktika Nitza njen katalog obsega tudi izdaje urugvajskih varovancev Braika, Maxima, Molena in Manuela. »Za založbo Origin si želim, da bi bila prostor za vso kvalitetno elektronsko glasbo, brez žanrskih omejitev. Pomembno mi je le, da je ustvarjalec v komadu pustil svoj unikaten pečat. Ni boljšega, kot da slišiš komad in takoj veš, kdo ga je naredil,« o svoji viziji pravi Nežmah. Gledano skozi prizmo aktualnega dogajanja na globalnem elektronskem podiju, je šesterica predstavljenih komadov relativno tradicionalistična, saj se producenti večinoma poslužujejo preverjenih formatov in zadržujejo v območju funkcionalnosti. Toda bolj kot za premikanje estetskih meja gre tu za kolektivno afirmacijo različnih, toda sorodnih estetik plesne elektronike, ob katerih smo po slovenskih kleteh plesali v zadnji dekadi.
Za jubilejno deseto izdajo se je vodja založbe odločil sestaviti kompilacijo z različnimi ustvarjalci »srednje«, že uveljavljene generacije slovenskih elektronskih producentov, s katero želi izpostaviti raznolikost avtohtone elektronske glasbe. Gre za ustvarjalce, ki so domačo sceno zaznamovali v zadnjem desetletju tako v smislu svojih didžej nastopov kot estetik, ki so jih skupaj popularizirali med domačim poslušalstvom. Ob odsotnosti kakega visokoletečega koncepta je Diversenia EP predvsem merjenje vmesnega časa oziroma etapa med tem, kar se je na domači sceni na vozlišču techna, housa, breakbeata in electra dogajalo zadnjih nekaj let, ter tem, kar se šele bo zgodilo.
Pod uvodni komad se je podpisal Jakob Bekš aka 1983 oziroma TPROACH, dolgoletni sopotnik domače elektronske scene in soustanovitelj kolektiva Imaginary Radio Stations, kolektiva in založbe Scienceofuse (2003–2016) in serialke Gumitwist (2008–2013) v klubu K4. Retronostalgična breakbeat/IDM sanjarija Give Us Back Our Future, ki gravitira okoli preproste sintovske melodije in mehkobnih padov, zveni kot nekaj, kar bi lahko v zgodnjih devetdesetih letih izšlo pri kultni britanski založbi Rephlex. Anonimni ljubljanski novinec Bewell streže z minimalističnim in repetitivnim, toda vseskozi poživljajočim house štiklom Away, ki z new age vokalnim samplom in trance karakterjem dviga razpoloženje. V podobno lahkotnem tonu, ki uteleša prijetno jutranjo melanholijo ob zaključku rejva, nas s komadom Items razvaja vodja ptujske ekipe Just Jam, producent in didžej Rok Rajkovac oziroma Rokko.
Mednarodno aktivni idrijski producent Eliaz se je v zadnjih letih izkazal za enega bolj produktivnih domačih elektronskih producentov z izdajami za tuje založbe, kot so Exarde, EYA Records in Cartulis Music. Tokrat nas s komadom Bass, himno za nervozno prestopanje na vrhuncu večera, ki jo zaznamuje glomazna kiselkasta bas linija in zlovešča atmosfera, ponovno vodi v cono neudobja. Mladi veteran Nitz v komadu KBLX, ki predstavlja enega njegovih boljših klubskih bengerjev, rožlja v svojem prepoznavnem electro izrazu, ki je obenem napet in hipnotičen, poživljajoč in sedativen. Nesporni presežek pričujoče kompilacije je štikl Starter tool artificial nekdaj v Berlinu, zdaj pa ponovno v Sloveniji živečega ustvarjalca Slaviše Stevanovića, ki ga poznamo pod imenom Evano. V zadnjih letih se je izkazal s samosvojimi produkcijami za domačo založbo PHI φ, na novem komadu pa zaplava nekam v globine med Detroitom in New Yorkom, v svet, kjer psihedelične sintovske melodije kultne Underground Resistance sobivajo z zaprašenimi, odmevajočimi kovinskimi ritmi založbe L.I.E.S. Recordings.
Gledano skozi prizmo aktualnega dogajanja na globalnem elektronskem podiju, je šesterica predstavljenih komadov relativno tradicionalistična, saj se producenti večinoma poslužujejo preverjenih formatov in zadržujejo v območju funkcionalnosti. Toda bolj kot za premikanje estetskih meja gre tu za kolektivno afirmacijo različnih, toda sorodnih estetik plesne elektronike, ob katerih smo po slovenskih kleteh plesali v zadnji dekadi. Skratka, ne pričakujte pompoznega vokalnega housa ali big room techna, pač pa minimalistične in atmosferične, včasih ketaminsko zatripane, drugič ekstatično radožive odvode housa, electra in raznorodnega breakbeata, ki so jih pri nas popularizirali kolektivi in založbe, kot so phi oziroma od:vod, Just Us, Luckison, Just Jam, Rite of Passage in Synaptic Pathways.
»Plan je še naprej cepat nove izdaje,« prihodnje načrte komentira Nežmah. »Ker Slovenci predstavljajo le slabih 20 odstotkov občinstva, si želim, da bi ta odstotek narasel. Pri nas imamo ogromno zagnanih in talentiranih ljudi, zato mislim, da to ne bo problem. Je pa v nastajanju tudi projekt, pri katerem želiva z Jušem Pustoslemškom, ki pri založbi skrbi za grafično podobo, na inovativen način združiti glasbo in sliko.« Ne preostane nam drugega, kot da upamo, da bodo klubi kmalu ponovno odprti in da bo ob prihodnji kompilaciji slovenske kreativnosti mogoče govoriti tudi o novih imenih, ki bodo domačo elektronsko kreativnost popeljali v prihodnost.