22.08.2024
Big Band Gverillaz na festivalu Zappanale
Pogovor s Petrom Ugrinom ob nastopu BB Gverillaz na festivalu Zappanale.
Big Band GveriLLaz je dobro znano ime na slovenski jazzovski sceni. Zasedba mladih profesionalnih glasbenikov se je zbrala okrog idejnega vodje in nekdanjega organizatorja, Dana Lična, ter se prvič predstavila 28. junija 2014 s koncertom v sklopu 18. mednarodnega srečanja saksofonistov v Novi Gorici. Takrat so glasbeniki pod taktirko Gorana Krmca izvedli spored For modern times (Za moderne čase) z deli Boba Brookmeyerja, Jima McNeelyja, Michaela Breckerja in Boba Mintzerja. Naslednje leto so nas uvedli tako v festivalsko dogajanje v Novi Gorici kot tudi v 20. Jazz Cerkno, in sicer s sporedom Frank Zappa music. Poleg skladb legendarnega ameriškega glasbenika so izvedli skladbi violinista in novega dirigenta Big Banda Gverillaz, Petra Ugrina, s katerim big band zdaj že deveto leto uspešno žanje uspehe. Nenazadnje so nastopili na številnih uglednih festivalih, kot sta na primer Nišville Jazz Festival v Nišu (Srbija) in Jazz festival Ljubljana. Leta 2018 so na največjem tekmovanju za big bande v Evropi, na IBBC – International Big Band Jazz Competition na Nizozemskem, osvojili absolutno prvo nagrado v najvišji kategoriji (Top Class). Letos na seznam uglednih odrov, s katerih nagovarjajo poslušalce, dodajajo izjemno ugledni festival Zappanale, ki v kraju Bad Doberan na severu Nemčije deluje od leta 1990. Gre za največji festival na svetu, posvečen eni najbolj izvirnih glasbenih osebnosti minulega stoletja, ameriškemu kitaristu in skladatelju Franku Zappi. Na Zappanalu nastopajo najuglednejši jazzovski, rockovski in alternativni glasbeniki našega časa, za katere je nastop na tem festivalu izjemna čast in enkratna priložnost za predstavitev pred več tisoč poslušalci, ki festival obiščejo vsako leto.
O izkušnji Big Banda GveriLLaz na Zappanalu sem se pogovoril z vodjo zasedbe, Petrom Ugrinom.
Peter, povej nam, kako je prišlo do gostovanja na Zappanalu in kako je vse skupaj izgledalo, od samega potovanja do gostovanja.
Dogovori za nastop na Zappanalu so se začeli že pred koronskim časom, ko so namreč organizatorji videli in slišali naše posnetke na YouTubu, so se enostavno začeli zelo zanimati za naš nastop na festivalu. Prišel je čas korone in vse skupaj se je zamaknilo do letošnjega poletja, ko smo končno izpeljali naše (z obeh strani) težko pričakovano gostovanje na Zappanalu. Potovanje na sever Nemčije (Rostock) je za big band dolgo in naporno in tudi člani Gveril nismo več rosno mladi, v povprečju štejemo od 35 do 40 let. Zato sem vesel, da smo si s pomočjo donatorjev lahko uredili kvaliteten avtobusni prevoz, ki nam je omogočil, da smo prišli spočiti na cilj in se skoncentrirali samo na nastop.
Festival Zappanale je organiziran na najvišji ravni. Predvsem je zelo množično obiskan. Koncerti potekajo dnevno od jutra do poznega večera. Mi smo nastopali na največjem festivalskem odru in pogoji so bili fenomenalni – od organizacije, predvsem pa nam najbolj pomembne stvari, zvoka, vse je štimalo.
S kakšnim sporedom ste se predstavili in ali je bil ta spored že prej del vašega repertoarja?
Seveda brez glasbe Zappe nismo imeli namena nastopiti. Glede na to, da je dogovarjanje za naš nastop na Zappanalu potekalo že pred korono, smo od svojega prvega srečanja z glasbo Zappe leta 2014 do sedaj ogromno delali na programu, ki je sledil Zappi. Kot umetniški vodja in dirigent zadnjih devet let sem vztrajal pri tem, da igramo avtorsko glasbo, s katero si je Big Band GveriLLaz gradil močnejšo identiteto in prepoznaven big band sound. Na to sem izjemno ponosen. In če direktno odgovorim, grede programa za Zappanale je organizator vztrajal pri tem, da izberemo program po lastni presoji. Tako sem sestavil mešan program iz našega repertoarja Zappe ter lastnih avtorskih skladb, med katerimi velja omeniti sveži aranžma za big band našega pianista in aranžerja Anžeta Vrabca ene izmed mojih zadnjih avtorskih skladb, to je »13 minutna 75 krat menjana metrumka« z naslovom Let Them Roll z zadnjega, tretjega albuma zasedbe Artbeaters, De Call. Ne vem, če ga poznate. :) Zakaj lastni program? Kdor pozna moje delo v bendih, ve, da v vseh zasedbah, s katerimi igram avtorsko glasbo, sledim lastni prepoznavnosti v raznolikosti programa med svojimi avtorskimi skladbami in skladbami članov zasedb, izmed katerih pogosto izstopajo težje, kompleksnejše skladbe, ki jih potem Big Band GveriLLaz suvereno izvaja po svoje. Od tod naprej gradim na originalnosti – tudi zvoka za Big Band GveriLLaz, s katerim sledimo prvotno začrtani ideji big banda: biti alternativen vsemu že slišanemu in originalnemu na področju big bandov tako pri nas kot v tujini.
Zakaj lastni program? Kdor pozna moje delo v bendih, ve, da v vseh zasedbah, s katerimi igram avtorsko glasbo, sledim lastni prepoznavnosti v raznolikosti programa med svojimi avtorskimi skladbami in skladbami članov zasedb, izmed katerih pogosto izstopajo težje, kompleksnejše skladbe, ki jih potem Big Band GveriLLaz suvereno izvaja po svoje. Od tod naprej gradim na originalnosti – tudi zvoka za Big Band GveriLLaz, s katerim sledimo prvotno začrtani ideji big banda: biti alternativen vsemu že slišanemu in originalnemu na področju big bandov tako pri nas kot v tujini.
Kaj za vas pomeni nastop na tem uglednem festivalu? Kakšni so vtisi in kako se je na nastop odzvalo občinstvo?
Naj začnem pri slednjem, in sicer pri našem programu, ki je navdušil občinstvo do te mere, da nas ni pustilo z odra, kljub temu da smo igrali le nekaj manj kot dve uri. Po koncertu so sledili izjemni odzivi organizatorjev, ljudi, ki so osebno sledili, živeli, poznali ali celo igrali z velikim Zappo. Kljub temu bi rad poudaril, da je za nas najpomembnejše to, kako se odzovejo poslušalci. Lahko rečem, da takega pozitivnega, s čustvi nabitega odziva poslušalcev med in po koncertu do sedaj še nikoli simo dobili. Nekateri ljudje so nam po koncertu prenesli čustvene izpovedi, da so od navdušenja in emocij cel koncert preprosto lahko samo jokali. Odziv publike je bil zame kot glasbenika, ki verjame v to, kar počne, sanjski. Zavedam se, da taki trenutki ne pridejo vsakič, vendar za to živimo, za to ustvarjamo in se razdajamo.
Naši oziroma moji vtisi? Lahko bi igrali še boljše, vendar je bil čas omejen na samo dve vaji pred koncertom oziroma gostovanjem na Zappanalu. To dejstvo je neizpodbitno. Ponosen sem na fante, ki žrtvujejo čas in ljubezen ne samo za GveriLLaz, ampak predvsem tudi razumejo in se vsak po svoje, z lastnim načinom izvajanja, poistovetijo z našo avtorsko glasbo, za katero menim, da je izjemna.
Kaj nam pa lahko poveš o izkušnji iz čisto človeškega vidika: o potovanju, zaodrju in vaši izkušnji še v vlogi občinstva? Nenazadnje ste imeli priložnost slišati nekatere druge izvajalce.
Vsebino slednjih vprašanj sem verjetno zajel že s prejšnjimi odgovori. Potovanje in nastop na severu Nemčije je bilo naporno in polno nepredvidljivih dogodkov, ki so nas ne samo utrdili, ampak naredili še boljše ter polnejše za eno večjih nepozabnih izkušenj.
Kaj v GveriLLaz načrtujete za prihajajočo sezono in kje vam lahko naslednjič prisluhnemo?
Če nas bodo organizatorji v Sloveniji vabili k nastopom in prepoznali, kaj ponujamo, kaj počnemo, potem verjamem, da se bomo razvijali še naprej, s tem ko bomo na odru ponujali svojski pogled na sveže stvaritve avtorskih kompozicij in svojski pogled na konceptualne programe izjemnih komponistov 20. in 21. stoletja. Glede na to, da bi lahko nastopali, recimo, v Križankah na otvoritvi ljubljanskega poletnega festivala ali Jazz festivala Ljubljana in na premnogih drugih večjih odrih v Sloveniji, kjer se GveriLLaz preprosto še ni uspel pokazati v vsej svoji kvaliteti, razmišljamo o razširitvi že obstoječega, kar je za nas dobro. To pomeni igrati še dalje novo in še neodkrito glasbo Franka Zappe ter predvsem igrati naše lastne kompozicije, ki so namensko ustvarjene in aranžirane za Big Band GveriLLaz.