29.07.2021

I <3 TECHNO

Presek domače in regionalne techno produkcije na frišni kompilaciji založbe Škuc Ventilator.

Jaša Bužinel

Tehnopolis

Različni izvajalci

Tehnopolis

ŠKUC Ventilator
2021

Nekje od konca pomladi smo na domači elektronski sceni lahko opazovali povišano koncentracijo plesnih elektronskih izdaj, ki so jih naše producentke in producenti skrbno brusili med karanteno in jih hranili za čas, ko bodo v vsej svoji veličastnosti zaživeli na slovenskih rejvih. Dobili smo novo plato projekta Alleged Witches, dvojno kaseto Lifecutterja in njegov skupni EP z Deconstructorjem, kratkometražec 068/078-1 producentk Nulle in dvidevat, dvojni singel producenta Lowlanderja, frišno kompilacijo založbe Kamizdat Access Frame: Monstrosity, dvojno kompilacijo 8 založbe Trite in nazadnje še kompilacijo projekta Tehnopolis. Gre za novo glasbeno iniciativo medgeneracijskega povezovanja med domačimi in tujimi elektronskimi ustvarjalci, osredotočeno na različne techno formate, od tradicionalnih in dub odvodov do globljih variant in eksperimentalnih podvigov. Pričujoča kompilacija je fin povzetek tiste špure techna, ki se zaveda lastnih korenin in stavi na kritiško čislano staro šolo, ne glede na aktualne trende v svetu biznis techna. Pa vendar je nujno poudariti, da je tudi ta linija na trenutke konservativna in bi od nje pričakovali malo več »sočasnosti« in manj ortodoksnosti, saj nas nekritična reprodukcija trideset let starih formatov ne bo vodila v glasbo prihodnosti, ki lahko nastane samo s prepletanjem preteklosti in sedanjosti. 

Včasih pozabimo, da smo bili Slovenci v devetdesetih letih in na začetku novega tisočletja z Umekom, dvojcem Random Logic in Valentinom Kanzyanijem v vrhu kontinentalne techno ustvarjalnosti. Toda iz meni neznanih razlogov – morda je šlo za manko talenta, interesa ali infrastrukture (pionirska techno založba Matrix Music, ključna institucija med letoma 1994 in 2001, je v novem tisočletju spremenila založniško strategijo) – kasneje nekako nismo uspeli sproducirati novega imena, ki bi si prislužil večjo medijsko in kritiško prepoznavnost z mednarodnim odmevom. Techno se je v tem času razpršil v dub techno, tribal loop, hard techno, mainstream inačice in ostale mikrožanre, ki so dom našli pri založbah, kot so Annunaki Records, Astrodisco, Temponautika, Tehnika, Kial, ABsense, Škuc Ventilator, Chilli Space in druge. Postal je del slovenske folklore, dobili smo številne rejve in festivale, Ambasada Gavioli je bila središče techno univerzuma. Scena je živela in predvsem na klubski ravni prosperirala tudi v minulem desetletju, tudi v zadnjem obdobju, ko je interes za techno dosegel in presegel popularnost iz časa zgodnje rejv scene. »Joo, kwk je tw lepw ku vidm pankse na partijih,« pravi džingel z Radia Študent. Toda v zadnjih letih bi ga lahko posodobili v: »ko vidim japije, čefurje, metalce, hipije, trenserje, šminkerje, piflarje, hipsterje in stare rejverje« na partijih. Ob trapu je techno postal nekakšna ligua franca sodobne slovenske popularne kulture.

Skratka, danes obstajajo vzporedni techno svetovi z različnimi feni, ki se pogosto sploh ne križajo: biznis techno, industrial scena, psihedelični deep techno, UK techno in, recimo temu, »klasični« techno, ki ga uteleša kompilacija Tehnopolis. Govorimo o tradiciji, ki se od dediščine Detroita preko zgodovine Berlina in mnoštva aktualnih festivalov ter založb reproducira še danes. Ne preseneča, da med dvanajsterico producentov prednjačijo veterani, med njimi tudi tisti, ki so zaznamovali zgodovino slovenske elektronike, kot je Iztok Turk aka iTURK, ki streže s sinkopirano techno poskočnico Chromatic Woodoo. Tu so tudi številni ustvarjalci srednje techno generacije, ki jih sicer poznamo predvsem s kompilacij Chilli Space, kjer so navadno predstavljali svoja zadubirana techno odzvanjanja. Wichiwaka preseneča s komadom Lab Piss, visokooktanskim bengerjem à la Blawan za vrhunec noči. LXS v štiklu Arum ubira nekoliko bolj dubovsko varianto, medtem ko Space Orchestra orje po polju electra in techna v duhu ikonične detroitske založbe Red Planet in producentov, kot je The Martian. Na drugi strani ne moremo mimo asociacij na Jeffa Millsa in nenazadnje zgodnjega Umeka ob »oldies goldies« posvetilu Get Shorty hrvaškega producenta Tea Haroude.

Najbolj nemilosten je Shekuza, ki je z vajeti spustil svojo armijo modularcev in ustvaril pošastni Involution Ocean, s katerim morebiti mežika klasiki Radiance britanskega producenta Surgeona. Slednji je nedvomno imel prste tudi pri vzgoji okusa producenta Thona Klanda, ki v štiklu teill servira vratolomne sinkope in hrapave sintovske pulze. V vlogi producenta se prvič izkazuje Žiga Petrič aka Tritch, gonilna sila techno serialke Knauf in oddaje X-Machina na Radiu Študent, ki skupaj z v Ljubljani situiranim makedonskim producentom RSN-jem dostavlja bombo Tir, enega od vrhuncev kompilacije, ki ga zaznamujejo spiralasti sinti in masivni kick bobni. S perkusivno dinamičnim štiklom Fear As Instrument, ki nosi pečat aktualne UK techno scene, pa se pod alternativnim psevdonimom Tproach predstavlja 1983.

Kompilacija Tehnopolis odraža trenutno stanje na globalni techno sceni, kjer smo v zadnjih treh letih opazovali višanje BPM-ov in ponovno odkrivanje »oldies goldies« estetike s preloma tisočletja. Če je letvica še pred pol desetletja stala okoli mejnika 130 udarcev na minuto, je trenutni standard nekje okoli 140 BPM, kot potrjujejo nedavni headlinerski nastopi na festivalu Exit v Novem Sadu. A zaradi nekoliko drugačnih načel in priseganja na hipnotični minimalizem tu ne najdemo vokalnih manipulacij ali ekstatičnih trance arpeggiov, ki trenutno zaznamujejo večino techno DJ setov. V tem smislu je pričujoča kompilacija fin povzetek tiste špure techna, ki se zaveda lastnih korenin in stavi na kritiško čislano staro šolo, ne glede na aktualne trende v svetu biznis techna. Pa vendar je nujno poudariti, da je tudi ta linija na trenutke konservativna in bi od nje pričakovali malo več »sočasnosti« in manj ortodoksnosti, saj nas nekritična reprodukcija trideset let starih formatov ne bo vodila v glasbo prihodnosti, ki lahko nastane samo s prepletanjem preteklosti in sedanjosti.