13.02.2024
Mladež na obisku v Slovenski filharmoniji
Letošnji koncert Slovenski skladatelji mladim s petimi novitetami domačih skladateljev in skladateljic.
Slovenska filharmonija izpolnjuje svoje poslanstvo tudi s koncerti za mlado občinstvo. Orkester Slovenske filharmonije je skupaj z Društvom slovenskih skladateljev in Glasbeno mladino Slovenije pripravil program Slovenski skladatelji mladim z deli skladateljev in skladateljic mlajše generacije, ki so jih mladi res lepo sprejeli. Koncert je potekal moderirano, da so si mladi pred izvedbo del lahko ustvarili prvi vtis o njih. Izbira programa je bila zelo primerna za mlade poslušalce, ki so koncertu zavzeto sledili. Koncert nas je vse navdušil ne samo zaradi vsebine, temveč tudi s samo gesto, saj gre za odlično izobraževalno potezo, ki s pomočjo ravno pravšnje mere glasbe odpira vrata koncertnih dvoran novim generacijam.
Najprej smo slišali skladbo Endurance Gašperja Muženiča, v kateri je predvidel inovativne tehnike igranja. Z njimi je zvočno slikal vetrovno neurje. Tako smo slišali ječanje godal in flavto kot piš vetra, tolkala pa so grozeče bučala ob spremljavi preostalih glasbil. Ko se je zvočni vihar pomiril, se je razburkani orkester umiril v melodično linijo in se v mogočnem crescendu prevesil v veličastni fortissimo, dokler se ni v glissandu vrnil v umirjeni melodični zaključek.
Secrets III. Ane Zlobko je skladba, sestavljena iz ene mračnejše, bolj zamaknjene prvine in druge, ki je spevnejša in bolj lirična. Začetna mistika se ujame v godalih, medtem ko pihala in trobila zvenijo bolj živahno. Izvajalci se v nadaljevanju ujamejo v nežni in barviti melodiji, ki se razvije v energično pripoved, v kateri si odgovarjajo trobila in godala, vse do sola flavte, ki je igrivo nežen. Iz spremljave ponovno zrastejo godala z zanosno igro in ob spremljavi preostalih glasbil se skladba nato razplete v veder in optimističen konec.
Brina Jež Brezavšček si je svoje delo zamislila v enotni liniji, v kateri se drug za drugim predstavljajo flavta, oboa, klarinet, fagot, pozavna, rog, trobenta, pavke, ksilofon, violina, viola, violončelo in kontrabas. Temu vrtiljaku glasbil sledimo, kot da bi gledali v kalejdoskop, in se vedno znova čudimo novim in novih zvočnim barvam. Vsak inštrument ima svoj značaj in skladateljica ga je mojstrsko vpletla v živobarvno celoto razgibane melodije, ki se kot ogrlica vije skozi čas.
Skladba Acheloos Klemna Lebna opisuje rečno božanstvo in se kot tok reke valujoče razvija in spreminja barve. Odlično napisana skladba nas potegne v svoj tok in ponuja paleto zvočnih epizod, ki se vrstijo in se slikovito spreminjajo v poteku skladbe. Skladba se razvija kot v posameznih valovih, pri čemer nas pestrost in hkrati transparentnost zvočne podobe nadvse očara.
Anej Černe je navdih za skladbo Na oblakih neba našel v Svetem pismu. Gre za virtuozno skladbo, polno trenj in zgoščene pripovedi. Trobila in godala ustvarjajo dramatično vzdušje ob preletih flavte, nato se orkester ujame v vzbujanju tesnobnega in na trenutke kar grozečega vzdušja ob burni spremljavi tolkal. Skladba poteka v zagonih crescenda in se nenehno brusi ob tolkalih, ki posegajo v igro preostalih inštrumentov, dokler se nazadnje se zlijejo v nenadni zaključek.
Izbira programa je bila zelo primerna za mlade poslušalce, ki so koncertu zavzeto sledili. Koncert nas je vse navdušil ne samo zaradi vsebine, temveč tudi s samo gesto, saj gre za odlično izobraževalno potezo, ki s pomočjo ravno pravšnje mere glasbe odpira vrata koncertnih dvoran novim generacijam.