05.10.2024
Osvežujoča zvočna presenečenja Brine Kren
Pihalka in skladateljica Brina Kren z dvanajstimi kompozicijami, ki tvorijo njeno drugo zgoščenko Crucial Encounters II.
Brina Kren
Crucial Encounters II
Klopotec
2023
Zgoščenka Mladi Raziskovalci IV. – Brina Kren – Crucial Encounters II prinaša dobro mero prav posebne glasbe, ki jo sestavlja dvanajst kompozicij. Glavna protagonistka je saksofonistka in raziskovalka Brina Kren, ki je nenadkriljiva na svojem glasbilu. Skupaj s flavtistko Hano Žvagen, akordeonistko Tinkaro Zupan, alt saksofonistom Majem Brinovcem, kitaristom Martinom Vasletom, violistom Abelom Modicem in vibrafonistom Tilnom Zlatnarjem nam pričara svojstven svet raziskovalne komorne igre, katere specifičnost se nemudoma usede v ušesa. Zgoščenka je nastala s pomočjo posnetkov z različnih prizorišč, od Gromke do Layerjeve hiše in Cankarjevega doma Vrhnika. Neutrudni raziskovalci si na plošči dajo ustvarjalnega duška in prav tako na dušek ploščo tudi poslušamo. Kompozicije si sledijo strnjeno in so posnete tako, da se tako rekoč iztekajo druga v drugo, med njimi niti ne predahnemo, pač pa jim sledimo od začetka do konca. Zgoščenka pomeni drzno zastavljeno pot v neznano, in prav ta smelost, podkrepljena z obilico klene in obenem rahločutno zastavljene zvočnosti, navdušuje in nam odpira nova obzorja, ki jim moramo pogumno slediti.
V prvi kompoziciji najprej zaslišimo ponavljajoče se melodične vzorce v različnih tempih saksofona in flavte ob transparentni in pritajeni spremljavi harmonike. Sledi druga kompozicija s komaj slišnim izvajanjem flavte, kateri sčasoma sledijo preostali inštrumenti, ki se oglašajo skupaj v naraščajočih zagonih. In že sledi hitro pulziranje v tempu, iz katerega se razvijejo počasni toni v ponavljajočih se vzponih vseh nastopajočih hkrati. Iz tega nastane zvočna kakofonija, neke vrste zvočni kaos, ki deluje živahno ustvarjalno vse do ponavljanja istega tona, na katerega se odziva harmonika. Njeni intermezzi so občasni in na posameznih tonih, nevsiljivo se vrivajo med valovanje pihal. Naslednja kompozicija nekako ponovi uvodno, nato sledi živahen diskurz saksofona in kitare v istem ritmu, ki poteka tekoče in odrezavo in deluje kot poskočna pripoved. Naslednja skladba ustvarja vtis utripanja saksofona ob spremljavi kitare in vsebuje živahne perkusivne pasaže. V naslednjem primeru gre za isto kombinacijo glasbil, le da sta ti zdaj bolj povezani in oblikujeta gost in hiter zvočni utrip. Sledi bolj umirjen dialog, sicer še vedno podvržen ritmu, a ob občasnem oglašanju saksofona v odmerjenih časovnih razmakih, ki se zgosti šele v zaključnem delu. Zatem zaslišimo izmenično potrkavanje po inštrumentu in raziskovalno zastavljeni zvočni tok, sestavljen iz šumov, pokov, potrkavanja …, čemur sledi komorno muziciranje s petjem vse do ponovnega ritmičnega potrkavanja. Posebno draž imajo zadnje kompozicije z vibrafonom, glasom in violo, ki so bolj zamišljene v osnovi, preganja pa jih ritem, dokler ne ustvarijo goste, a pritajene zvočne pripovedi. V tem smislu gre razumeti tudi predzadnjo kompozicijo, medtem ko je zadnja še bolj umirjena in poteka v dinamični gradaciji iz piana v forte ter nazaj in se giblje na meji meditativnega.
Brina Kren se na plošči predstavi tako kot ustvarjalka kot poustvarjalka in raziskuje zvok lastnega glasbila v sožitju s preostalimi. Kompozicije so zamišljene kot drobne celote z različnim značajem in zasedbo, vsaka ima svoj princip izvajanja in lastni zvočni obraz, ki ga ne gre iskati nikjer drugje. Ta edinstvenost in neponovljivost skladb jim daje pravo vrednost, njihovo sopostavljanje pa jih brusi med seboj in jih po drugi strani povezuje v nekakšno suito. Brina Kren je že ničkolikokrat dokazala svoje izjemne interpretacijske sposobnosti, predvsem kar zadeva sodobno glasbo, in tokrat se ji je v celoti zapisala tudi kot avtorica. Njeno suvereno izvajalsko moč odlikujeta radoživa radovednost in nadarjenost, s katero raziskuje zvok in oblikuje vedno nove zvočne entitete v povezavi z drugimi inštrumentalisti.
Zgoščenka pomeni drzno zastavljeno pot v neznano, in prav ta smelost, podkrepljena z obilico klene in obenem rahločutno zastavljene zvočnosti, navdušuje in nam odpira nova obzorja, ki jim moramo pogumno slediti. Ustvarjalki iskreno priznanje, privrženim poslušalcem pa ne preostane drugega, kot da se prepustijo poslušanju v pričakovanju novih del.