08.03.2024

Ružičasta i tužna

Alternativni Balkan pop Zevin.

Špela Cvetko

Egzistencija

Zevin

Egzistencija

КАФАНА
2024

Balkan je z Zevin, Ljubljančanko bosanskih korenin, dobil ustvarjalko sodobnega elektronskega popa in unikatno kreativno vizijo. Od samega začetka projekta leta 2020 je bilo jasno, da se takrat sedemnajstletna Nives Cilenšek ne heca. S producentom Dvided21 ustvarjata spoj popa, rapa in elektronike, stilsko umeščenega v široko kategorijo hyperpopa. Egzistencija priča o razvoju ustvarjalke od še zelo podpovprečnega prvega javnega nastopa leta 2023 na MENT-u do tekstopisno in performativno izpiljene kreativke. Vizualna in besedilna posebnost delno drži gor manj zanimiv glasbeni izbor, čeprav ta po drugi strani lepo kratkočasi z zapomnljivimi melodijami in klubskim basom. Zevinin bubblegum Balkan se bo na vas v vsakem primeru zalepil kot žvečilka na podplat čevlja. 

Od leta 2020 do 2022. je domovala pri pomembni srbski založbi MADE IN BLKN, kjer pa so umaknili njeno glasbo iz distribucijskih kanalov po ustvarjalkinem šaljenju iz modne izbire založniškega vodja Relje. Vsekakor nespametna, a nedolžna poteza je najbrž služila kot učna ura iz hierarhije velikih egov glasbene industrije, katerih igro bi Zevin lahko dobro igrala. Dokaz za to je njen na tekmovanju zmagovalni dodatni verz h komadu Terenac Jala Brata in Bube Corellija. Superzvezdi balkanske scene v klasično seksističnem trap hitu pusti v ogledalu, saj »Zevin treba boljeg benza i bez zlata oko vrata«.

Zevin je domača na tanki meji med alternativnim in komercialnim. Glasba je intenzivna in čustvena, s produkcijskimi metodami sodobnega leftfield popa, kot sta digitalno razgibani vokal in futuristično oblikovanje zvoka (jekleno, rezko, breakbeatovsko). Dopaminski instrumentali vseeno sledijo sodobnim standardom popa, kar pomeni, da je Zevin stilsko nekaj let pred regionalno mainstream sceno, v isti eri kot angloameriška pop produkcija, in desetletje za alternativo PC Music. A ustvarjalkin tukaj in zdaj je razširjanje ideje o balkanskem alternativnem popu, kar utrdi uporaba materne bosanščine, s katero v pop songe kreativno zapakira kritiko sveta. Umetniška persona Nives Cilenšek pa se zaokroži šele z zunanjo podobo in obglasbenim ustvarjanjem. Zevin emulira model pop zvezdnice, brezmejne kreativke in alternativnost izraža skozi zunanjo podobo. Z barvito modno izbiro in nadrealističnimi videospoti se sproducira kot celostni pop industrijski produkt. Ni industry plant, čeprav ima TikTok v malem prstu; njena marketinška strategija je pravzaprav učbeniški primer lansiranja izdelkov in ustvarjanja persone. 

Morda tudi zaradi žongliranja med preveč alternativnim za »stari« Balkan in premalo alternativnosti za »novi« globalizirani svet Zevin s prvim izdelkom išče potrditev, da je njeno ustvarjanje umetnost. Zavračanje diktatov uspeha glasbene scene ter problemi osebnega in družbenega obstoja so idejni okvir pop mehurčka Egzistencija (КАФАНА), svežega in prvega EP-ja glasbenice. Nabor petih komadov je v zadnjem letu postopoma izdajala kot single z videospoti, ki skupaj tvorijo desetminutni (video) izdelek. Vanj nas v stilu superherojskih oziroma stripovskih filmov uvede tekst o kreativnosti kot dobrini in zlih silah, ki ga izkoriščajo, nato sledijo vizualne reprezentacije metafor iz besedil. 

Umetnica sebe prvoosebno pozicionira kot izrazito človeško, zunanji svet pa kot sovražen in nepravičen. V Crni kadi objokuje glasbeno industrijo, ki krade fantazije umetnikov in pri tem ostaja duševno revna. Moralno višja pozicija v Bad Bitch dobi girlboss podton hvalisanja v vlogi osebne opolnomočitve. V skladbi Tik Tak se postavi nasproti kulturi hustlanja, lažne izjemnosti in škodljivim platformam, kot je TiktTok, vendar ji pri teži kritike ne gre v prid, da sama deluje znotraj iste prevladujoče linije glasbene industrije, v kateri ustvarjalka za občinstvo ne obstaja, če ne sodeluje v digitalni družabnosti. Svojo človeškost Zevin išče v Uspori, vendar notranji boj med zunanjimi pričakovanji in lastno potjo v širnih opazkah izpade medlo, zlasti ko v Blizu izgubljenost magično razreši s spoznanjem, da ostaja sama na svetu.  

Egzistencija priča o razvoju ustvarjalke od še zelo podpovprečnega prvega javnega nastopa leta 2023 na MENT-u do tekstopisno in performativno izpiljene kreativke. Vizualna in besedilna posebnost delno drži gor manj zanimiv glasbeni izbor, čeprav ta po drugi strani lepo kratkočasi z zapomnljivimi melodijami in klubskim basom. Zevinin bubblegum Balkan se bo na vas v vsakem primeru zalepil kot žvečilka na podplat čevlja.