09.10.2017

S pesmarico v žepu na soško fronto

Združenje TENSO je evropski projekt, v katerem sodeluje 19 profesionalnih pevskih zborov. TENSO vsako leto organizira festival na izbrano temo, mladim pevcem povsod po Evropi pa nudi možnost izobraževanja in koncertiranja v okviru poletne pevske šole v Evropskem komornem zboru TENSO.

Tomaž Gržeta

Gostovanje v Kobaridu
Foto: arhiv Glasbene matice

Združenje TENSO je evropski projekt, v katerem sodeluje 19 profesionalnih pevskih zborov. TENSO vsako leto organizira festival na izbrano temo, mladim pevcem povsod po Evropi pa nudi možnost izobraževanja in koncertiranja v okviru poletne pevske šole v Evropskem komornem zboru TENSO.

Zgledno povezovanje naših znanstvenoraziskovalnih, kulturnoumetniških inštitucij in društev ter entuziastičnih posameznikov je z izjemno kakovostnimi in dobro obiskanimi dogodki, na katerih prisotni niso skrivali navdušenja in ganjenosti, pokazalo, da znamo skupaj podpreti pevsko kulturo in z optimizmom prežeti mednarodno povezovanje prek umetnosti, četudi ob obletnici tragičnih dogodkov.

Na evropskem štiriletnem razpisu Creative Europe je TENSO vzbudil pozornost s programom povezovanja poezije in glasbe na temo prve svetovne vojne. Slovenija, ki se je v novejšo evropsko zgodovino zapisala s soško fronto, je gostila letošnji TENSO-v program. Njegov prvi del, mojstrski tečaj za mlade zborovodje in skladatelje, je aprila gostila Slovenska filharmonija, delavnici pa so vodili mednarodno priznani dirigenti (Grete Pedersen, Tonči Bilić) in skladatelji (James Wood, Fabio Nieder, Leo Samama). Drugi festivalski del je konec septembra v sodelovanju z Glasbeno matico Ljubljana pod svoje okrilje vzel Kulturni dom Nova Gorica. Celotno dogajanje je kot umetniška voditeljica osmislila njegova predsednica Veronika Brvar.

Festival z naslovom Zbogom orožje, pozdravljena pesem je potekal od 21. do 24. septembra 2017. Dogajanje je 12. septembra napovedala otvoritev razstave Vihar sovražen svet pretresa na gradu Kromberk, kjer je glavni razstavni prostor Goriškega muzeja. Avtorica razstave, Alenka Bagarič, sicer vodja Glasbene zbirke v NUK-u v Ljubljani, je zgodbo spletla iz poročil v dnevnem časopisju, osebnih dnevnikov, zgodb beguncev, risb in fotografij, vojaških pesmi, vabil na dobrodelne prireditve ter drugih zapisov. Katalog razstave je izšel v obliki posebne številke časopisa, ki s svojim videzom posnema časopise iz časa prve svetovne vojne.

21. in 23. septembra je na Glasbeni šoli Nova Gorca potekala glasbena delavnica za mlade skladatelje. Uveljavljeni mentorji James Wood, Leo Samama in Fabio Nieder so udeležence usmerjali pri delu z Latvijskim radijskim zborom, ki ga vodi Sigvards Kļava. Ta svetovno znani komorni zbor je v sklopu svojega obiska nastopil kar trikrat: v petek, 22. septembra, na Sveti Gori pri Novi Gorici, v nedeljo v Slovenski filharmoniji v Ljubljani, v ponedeljek pa še v Hrvaškem glasbenem zavodu v Zagrebu.

Sam festival je v baziliki Kraljice Svetogorske 21. septembra odprl Zbor Slovenske filharmonije pod vodstvom Martine Batič.

Grad Kromberk je 22. septembra gostil mednarodni simpozij Glasba in kultura v véliki vojni, ki so ga sooblikovali predstavniki naših vodilnih glasbeno raziskovalnih inštitucij: Igor Grdina in Nataša Cigoj Krstulović (ZRC SAZU), Alenka Bagarič (NUK) ter Aleš Nagode in Svanibor Pettan (FF UL). Simpozij je osvetlil problematiko temačnega obdobja, v katerem je poleg vojakov močno trpelo tudi civilno prebivalstvo. Glasba je vojake pospremila na bojišča ter preživele pozdravila ob vrnitvi domov, vse pa je tolažila in jim za kratek čas misli odvrnila od bede vsakdanjika. Zvenele so tako stare ljudske kot umetne pesmi; v zaledju fronte so se pod okriljem nacionalno zavednih društev in dobrodelnih organizacij tiskale pesmarice ter prirejali dobrodelni koncerti. Nastajale so tudi nove pesmi »za vojni čas«. Mnoge teh »starih« in »novih« pesmi so zvenele na sporedu dogodka, opisanega v nadaljevanju.

Prava posebnost festivala je namreč bila Zborovska transverzala na poti miru – petje ob bojni črti na slovenski in italijanski strani soške fronte. Dogodek je bil zasnovan kot celodnevni »zborovski maraton«, na katerem je nastopilo več kot dvajset amaterskih zborov iz Slovenije in Italije, in to na kar osmih prizoriščih v toku enega dneva, sobote, 23. septembra. Z branjem svoje poslanice miru je dogodke oplemenitila altistka Bernarda Fink, ambasadorka projekta. Pesmi, kot so Oblaki so rudeči, Monte Canino, Oj, Doberdob, Signore delle cime, Znamenje in Soči, so zvenele od Loga pod Mangartom prek Kobarida, Tolmina, Gorice in Nove Gorice pa do Svetega pri Komnu in Doberdoba. Nekatere izmed najbolj ganljivih interpretacij so podali moški pevski zbor Viribus Unitis iz Glasbene matice, mešana pevska zbora Sv. Anton in Planinska roža ter moški pevski zbor Poljubinj. Večer sta zaključila dva izvrstna koncerta: nastop Komornega zbora DEKOR, tokrat pod taktirko Sebastjana Vrhovnika, v goriškem Kulturnem centru Lojzeta Bratuža ter Zbor Hrvaške radiotelevizije iz Zagreba. Ta je nastop v Kulturnem domu v Novi Gorici pod taktirko svojega novega dirigenta Tomislava Fačinija prepletel s solističnimi točkami izvrstnega hrvaškega pianista Daniela Detonija.

Dogajanje je v nedeljo, 24. septembra, sklenil nastop Evropskega komornega zbora TENSO pod vodstvom Sigvardsa Kļave v samostanski cerkvi v Kostanjevici nad Novo Gorico.

Zbogom orožje, pozdravljena pesem, ta enkratno zasnovani in izjemno obsežni mednarodni projekt, je evropsko zgodovino osvežil na mestu njenega dogajanja – našem kulturno-političnem prostoru. Hkrati je našo lokalno zgodovino in kulturo povzdignil na evropsko raven. Naša kulturno-zgodovinska dediščina je dobila priložnost, da se v polnem siju predstavi kot enkratna in neizogibna pri pisanju skupne zgodovine evropskih narodov in ustvarjanju njihove oziroma naše skupne zavesti.

Zgledno povezovanje naših znanstvenoraziskovalnih, kulturnoumetniških inštitucij in društev ter entuziastičnih posameznikov je z izjemno kakovostnimi in dobro obiskanimi dogodki, na katerih prisotni niso skrivali navdušenja in ganjenosti, pokazalo, da znamo skupaj podpreti pevsko kulturo in z optimizmom prežeti mednarodno povezovanje prek umetnosti, četudi ob obletnici tragičnih dogodkov.