16.04.2024

Slišati sebe v drugih

Katja Šulc se pokloni ameriški staroselski poeziji in glasbi.

Špela Cvetko

West Wind Blow From Your Prairie Nest

Katja Šulc

West Wind Blow From Your Prairie Nest

ŠKUC
2024

Katja Šulc v poeziji sliši glasbo. Uglasbljena lastna in tuja v pravljičnih interpretacijah, ki segajo od šansona, alternativnega popa in elektronike do duba in folka, polni diskografijo glasbenice, pevke in tekstopiske. Hkrati v zadnjih letih raziskuje poezije drugih kultur, začenši s Kamlisajlan (2016) in reinterpretacijo romske poezije, čemur je sledil poklon mehiški kulturi na Caricias (2021). Nova plošča West Wind Blow From Your Prairie Nest (ŠKUC) pa prinaša radovedno interakcijo s poezijo in glasbo ameriških staroselcev. Izdelek je bil ustvarjen na umetniški rezidenci na Institute of American Indian Arts (IAIA) pod mentorstvom prof. Sheile A. Rocha (Pure'peča) in vsebuje avtorsko glasbo na poezijo staroselskih poetov in adaptacije znanih staroselskih skladb. Ustvarjanje Katje Šulc je primer kulturnega spoštovanja, poglobljeno se približa izvirnemu gradivu in ga tolmači v okviru svoje osebne glasbene prakse.

Ustvarjanje Katje Šulc je primer kulturnega spoštovanja, poglobljeno se približa izvirnemu gradivu in ga tolmači v okviru svoje osebne glasbene prakse. Zaradi kulturno daljnega izvora izvirnega gradiva so albumi, kot je West Wind Blow From Your Prairie Nest, potencialno paradoksni. Ob pomanjkanju znanja lahko individualno umetniško interpretacijo zamenjamo za originalno kulturno reprezentacijo, obenem pa ustvarjalka/izvajalka lahko svojo interpretacijo prilagaja lastnemu zamišljanju določene kulture. Umetnica v ploščo vplete specifični zvočni imaginarij: njeno minimalistično klasiko – vokal in ukulele – tokrat spremljajo ročni boben, pedal steel, dobro, bendžo, staroselska flavta in vokali pripadnikov staroselcev. Glasbena bit ostaja tenkočutna, zamišljena in vokalno ekspresivna, kot smo pri njej že vajeni, in z instrumentali kot pričami izvora. 

Naslov plošče je vzet iz pesmi The Song My Paddle Sings Pauline Johnson, pripadnice ljudstva Mohavk, katere skladba je tudi prva na albumu. Govori o prizadevnosti potovanja po željeni življenjski poti tudi ob pomanjkanju vzpodbudnih okoliščin. Cel album je pravzaprav nabor čustveno intenzivnih sanj, ki se prikradejo v valeči se megli. Občutek skrivnostnosti ojača valujoča kitara, katere odzvanjanje upočasnjuje čas in v misli prikliče branje dnevnika. Izbor skladb povezuje nežna moč in meditacija življenja. Z izjemo skladbe Song Of The Choctaw Girl Petra Pitchlynna so druga interpretirana avtorska dela priredbe avtoric, kar se zdi zavestna odločitev Katje Šulc. V skrbnem opazovanju sveta pesnice druži ženski pogled na stvari, t. i. female gaze, silo vihtijo brez nasilja in predstavljajo tako lepoto kot zlomljenost svojih izkušenj. Del njihove individualnosti kljub kulturno drugačnemu kontekstu se prepleta s K. Šulc in prek nje z nami. 

Pri Katji Šulc sentimentu o univerzalni povezanosti ljudi prek glasbe težko ne verjamemo, saj si glasb in poezij drugih kultur nikoli ne prisvoji, ampak pri njih išče navdih. Obenem družbena transcendentalnost umetnosti svoj izvirni kontekst lahko preseže le, če je izvzeta iz njega. To se zgodi tako v primeru muzikoloških ali antropoloških posnetkov mlajših generacij lokalcev, ki se ukvarjajo s tradicijo, ali pa, tako kot v primeru naše glasbenice, ljudi, ki jih določena kulturna forma enostavno zanima. Teme narave, dediščine, okolja in zgodovine ameriških staroselcev v kontekstu kolonializma, diskriminacije in staroselskega dojemanja sveta se na plošči West Wind Blow From Your Prairie Nest izgubijo, ohrani pa se njihov podton, melanholija ob izgubi, upanje, spevi opominjanja ... Katja Šulc ne govori v imenu staroselcev, vendar zna prisluhniti zgodbam drugih.