25.02.2022

Zbir Wolfovih zborovskih del

Pričujoča plošča zborovskih del Huga Wolfa naj bi bil edini projekt s posnetim celotnim Wolfovim zborovskim opusom.

Urša Šivic

Zbori / Choral Music

Hugo Wolf

Zbori / Choral Music

ZKP RTV Slovenija
2020

Za razliko od pogostih izvedb in izdaj samospevov Huga Wolfa je pri ZKP RTV Slovenija leta 2020 izšla zgoščenka njegovih zborovskih del, ki jih je sicer že leta 2003 posnel Komorni zbor RTV Slovenija z dirigentom Stojanom Kuretom. Če povzamemo besede dirigenta, objavljene v spremni knjižici, naj bi bil to edini projekt s posnetim celotnim Wolfovim zborovskim opusom. Temu sta na zgoščenki dodana še dva zbora kot priredbi-transkripciji. Podatek, da je bila zgoščenka posneta studijsko, preseneča, saj v nekaterih skladbah zaznamo moteč odmev, zaradi katerega se predvsem v nizkih legah razločnost zvočnih enot izgublja v nejasnih zvočnih gmotah. A če pustimo ob strani očitane drobne pomanjkljivosti, je izdaja Wolfovega zborovskega opusa verodostojen glasbeni dokument, posnetki Komornega zbora RTV Slovenija pa zvočni dokument žal mirujoče glasbene zasedbe.

Zgoščenka Zbori je zasnovana kronološko in kot taka učni primer Wolfovega skladateljskega razvoja v območju zborovskega kompozicijskega stavka. Uvodna skladba Die Stimme des Kindes, op. 10 razkriva romantično skladateljsko držo s sledenjem osnovni melodiji in nadgradnji zvoka v vertikalni smeri. Klavirska spremljava je tisto, kar pritegne pozornost že na začetku. Njena teža (ne le tu, pač pa tudi v drugih delih) je posledica Wolfove premišljene kompozicijske zasnove ter rezultat zrelosti in muzikalnega potenciala Primoža Bratine, ki se je svojega parta lotil z zavedanjem njegove komplementarne vpetosti v zborovsko partituro. Cikel Drei Lieder für Männerchor, op. 13 sledi konceptualni zgradbi zgodnjega opusa, na mestih še kot preizkušanje zvočnih, slogovnih in oblikovnih rešitev. Zvočni okvir moškega zasedbe Komornega zbora RTV Slovenija je mehek, medtem ko celovitost nekajkrat zmotijo tanke tenorske višine in intonančne nejasnosti. Nadaljevanje z Drei Chöre za mešani zbor sledi naravnemu toku in dobi posebno moč in globino predvsem s klavirskim partom v tretji skladbi Im stillen Friedhof

Medtem ko Wolfov stavek do tega mesta mestoma še sega v romantični izraz, pa cikel Sechs geistliche Lieder prinaša na novo koncipiran, raznolik, a izrazno homogen prostor. Poseben izziv za izvajalce predstavlja vzdrževanje koncentracije dolgih tematskih in razpoloženjskih sklopov, znotraj teh pa smiselno povezovanje tematskih podenot. Tretja skladba Resignation razkriva Wolfov razvojni preskok, ko postane glasbeni jezik kompleksen, harmonski in intonacijski tok zahteven, razpon med glasovi pa širši. S tem izraz pridobiva na trpkosti in besedilo svoj komplementarni odsev v glasbi. Cikel zaključuje široko zasnovana in emotivno polna skladba Erhebung, katere zvok žal zmoti prenapeti sopranski glas. Če ostaja v zgodnejših skladbah zbor predvsem v dramatičnih, povednih pasusih muzikalno zadržan, se v ciklu Sechs geistliche Lieder te distance otrese in razpre svoje registre. 

Naslednja skladba, Der Feuerreiter, je skladateljeva priredba istoimenskega samospeva za zbor in orkester, ki pa je na zgoščenki izvedena z (izvirnim, iz samospeva prevzetim) klavirskim partom. Koncertno zasnovani klavirski part Bratina izvede energično in z njim dialoško dopolnjuje zborovske pasuse. Lahko rečemo, da pripovedna paleta, ki jo od izvajalca, predvsem dirigenta, zahteva partitura, tu pride v vsej polnosti do izraza in upravičenja. Zgoščenka tu doseže vrh stopnjevanja napetosti. Za konec kot zanimivost in novost slišimo še skladbo Frühlingschor, fragment iz nedokončane opere Manuel Venegas, ki je za razliko od izvirnika tu izveden s spremljavo klavirja. 

Podatek, da je bila zgoščenka posneta studijsko, preseneča, saj v nekaterih skladbah zaznamo moteč odmev, zaradi katerega se predvsem v nizkih legah razločnost zvočnih enot izgublja v nejasnih zvočnih gmotah. A če pustimo ob strani očitane drobne pomanjkljivosti, je izdaja Wolfovega zborovskega opusa verodostojen glasbeni dokument, posnetki Komornega zbora RTV Slovenija pa zvočni dokument žal mirujoče glasbene zasedbe.