29.04.2025
Raztegnjeni čas
Severa Gjurin je s pričujočim albumom ustvarila svoj neke vrste kantavtorski dolgometražni prvenec z nežno, ambientalno štimungo, v kateri je pomlad omniprezentna.

Severa Gjurin
Pomlad
BIS BIS
2025
Konceptualni album Pomlad Severe Gjurin ne priklicuje nujno pomladi, bolj jo omniprezentira. Pomlad enostavno je, samo poiskati jo je treba. Sem sodita ambientalna štimunga in s tem rdeča nit, ki je ne glede na to, ali čakamo na maj ali ne, tisto, kar »bije, tiktaka in kliče ljubav«. Album je na Bandcampu označen kot soft musical piece, kar bi v kontekstu najlažje prevedli kot »nežna glasba«. Dodana je oznaka easy folk pop alternative lyrical music, in če združimo oznaki, pridemo do sintagme »nežna folk pop alternativna lirična glasba«. Oznaka torej zaobsega tako radijsko kot alternativno opcijo, ki naj bi se zlasti po besedilih spogledovala s poezijo. In če pogledamo na Severino spletno stran, preberemo: »Predvsem pa album zaznamuje miren zvok, ki poslušalca povabi, da se ustavi in preprosto prisluhne.«
Gradivo je bilo posneto zvečine v živo med letoma 2020 in 2024 na različnih lokacijah, »da se ujame utrip«. Zasedba je sestavljena iz uglednih glasbenih imen, začenši z Dejanom Lapanjo (kitare, spremljevalni glas), tu so Uroš Rakovec (električna kitara), Danijel Bogataj (električna in akustična kitara, violine, viole, brač, hammond, spremljevalni glas), Žiga Golob (kontrabas), Blaž Celarec (bobni, tolkala) in Gal Gjurin (igra vse našteto in še kaj). Kot glavni producent je podpisana sama Severa, ki je s pričujočim albumom ustvarila svoj neke vrste kantavtorski dolgometražni prvenec, in poleg glavnega prispevala še spremljevalne glasove in akustično kitaro. Zvok je po eni strani dovolj minimalističen, da ne posega v tekste, pač pa jih podlaga, po drugi pa dovolj bogat, da jih nadgrajuje. In čeprav naj bi v glavnem šlo za nežno glasbo, slišimo tudi živahno svinganje in scat, zlasti v pesmi Hipi zamaknjen, ki je eden od singlov. Če gledamo s širokim kotom, album Pomlad s svojo nedvoumno konceptualno naravnanostjo pravzaprav pokrije vse letne čase, od pomladi do zime, kar pa ni digresija ali odstop od koncepta, ampak njegova podkrepitev. Pomlad namreč ostaja izpovedna in vsakršna srž nove glasbe Severe Gjurin. Gre za srečo, svetlobo, rojstvo, kot pojasnjuje v nekaterih medijskih izjavah. Vse odtenke vsega tega.
Naslovi pesmi dajo slutiti, kaj je njihov skupni imenovalec. Po uvodnem preprostem pozivu k »biti skupaj« v pesmi Heej srečamo Zacvetela so dekleta, Polja, Sonce, Ti ustavil bi čas. Konec je na videz nekolikanj manj optimističen, a tudi pesem Zakaj jočeš nosi poziv »Mir s tabo!«. Severa se v pesmih ne drži nazaj, ampak jasno pove, kar ji leži na duši. »Ljubezen ni bitka, ljubezen sva mir,« pravi v pesmi Zacvetela so dekleta. Polja so polja sanj in barve so breskove, v pesmi (tudi singlu) Sonce, ki je po nastanku najstarejša in priklicuje v misel slovensko ljudsko pesem, pa kovičevsko zlato ladjo zamenja zlati vlak, ki gre čez daljave. »Dvigne ti telo in posuje ti dni z zlatimi tremi bleščicami.« V pesmi Od nikoder se soočimo z neposredno ontologijo: »Ko od nikoder priletim, se zavem, da sem minljiva,« »Poniknem vase v temo in v luč, da se rodim lahko.« Pomlad seveda ne traja večno, slej ko prej pride zima. In pozimi je tu Kamin (še en singel), ki prikliče nazaj vso minulo toplino: »Zdaj šum notranjosti soban ti greje srčno stran.« Če gledamo s širokim kotom, album Pomlad s svojo nedvoumno konceptualno naravnanostjo pravzaprav pokrije vse letne čase, od pomladi do zime, kar pa ni digresija ali odstop od koncepta, ampak njegova podkrepitev. Pomlad namreč ostaja izpovedna in vsakršna srž nove glasbe Severe Gjurin. Gre za srečo, svetlobo, rojstvo, kot pojasnjuje v nekaterih medijskih izjavah. Vse odtenke vsega tega.
O taki pozitivni in sončni (nežni) naravnanosti govori tudi likovna oprema albuma. Ko sem razmišljal o kontekstih zvoka in izročila, mi je v glavi tu pa tam zacingljala skladba Sunrise Norah Jones – še en primer lirične naravnanosti, ki lepo poveže vse glasovne in inštrumentalne štimunge ter produkcijo. Pesmi Severe Gjurin so v isti sapi lahko igrive, v primeru Hipija Zamaknjenega šegave, lahko pa kontemplativne, avtorefleksivne, kar se na albumu zgodi večkrat. In čas, ki ga ni moč tako zlahka ustaviti, je zlasti raztegnjen ... Kar je lahko kvečjemu dobro.