21.04.2020
Tole gre od spalnice za spalnice za spalnice
Širitev in zaokrožanje estetike, ki prinaša bodrilno zabavo v karantenske dni.
Različni izvajalci
Sounds From Slovenian Bedrooms III Ω
ŠOP Records
2020
Kar priznajmo takoj: res je, avtor tega besedila se nahaja na prvi strani kompilacije, katere drugo stran ravnokar recenzira. In brezsramno ter brez želje po zatekanju k sofističnim opravičilom povejmo tudi, da ni s tem nič narobe, še več, to je v skladu z naravo kompilacije same. Kot sugerira naslov, je na njej nekaj domačijskega, gre za zvoke iz slovenskih spalnic. In kot pove hitri pogled na seznam izvajalcev in komadov, gre tudi za kup internih for. Ko poslušamo komade, vidimo tudi, da gre pri njih za direktnost, za to, da si damo duška in resno vzamemo to, da se ne jemljemo tako resno. Zvoki iz slovenskih spalnic predstavljajo žlahtnost slovenske alternativne kulture, kolikor ta še obstaja. In obstaja kljub temu, da so mnogi alternativci iz osemdesetih postali establišment. Obstaja kot distanca do etabliranega reda, ki se obnavlja vsakič znova, skozi različne generacije. Etablirani red potrebuje svojo izjemo, svojo senčno plat, svoje zunanje. Alternativa se giblje na robu zunanjega, onkraj konstitutivnega kulturnega boja, onkraj glavnih modusov medijskih reprezentacij, v zakajenih kleteh, ob igralnih konzolah in blizu migrantom. Težko jo je napasti, ker deluje po pravilih s hrbtne strani. Ravno zato lahko sproščeno prevprašuje, ne da bi napadala. Prevprašuje s svojim obstojem. Nismo patetični, a v tem je nekaj ne nujno izrečenega bratstva. Zvoki iz slovenskih spalnic predstavljajo žlahtnost slovenske alternativne kulture, kolikor ta še obstaja. In obstaja kljub temu, da so mnogi alternativci iz osemdesetih postali establišment. Obstaja kot distanca do etabliranega reda, ki se obnavlja vsakič znova, skozi različne generacije. Etablirani red potrebuje svojo izjemo, svojo senčno plat, svoje zunanje. Alternativa se giblje na robu zunanjega, onkraj konstitutivnega kulturnega boja, onkraj glavnih modusov medijskih reprezentacij, v zakajenih kleteh, ob igralnih konzolah in blizu migrantom.
Vsak ustaljeni pravni red ima torej svojo hrbtno stran, izredno stanje, v katerem ga suspendira suveren, ki določi nova pravila dovoljenega in nedovoljenega, znova preuredi razmerje med notranjim in zunanjim. Smo v razvijajočem se izrednem stanju. In v takšnih trenutkih prepoznavamo dragocenost tistih na robu, pa če so si ga sami izbrali ali so bili tja potisnjeni. Ti senčno plat uveljavljenega reda poznajo že od prej, z njim se soočajo in imajo izkušnje. Zato njihovo delovanje in komuniciranje sprošča. Njihova zafrkancija bodri. Zdaj ko smo vsi v spalnicah, ko ni več velikih koncertov, zvezd na visokih odrih, zdaj se zdi najboljše poslušanje muzike iz slovenskih spalnic.
Drugi del kompilacij združuje raznorodne muzikalne pojave: od lo-fi punka in bedroom metala do vaporwava in raznoraznih oblačnih, minimalističnih in eksperimentalnih klubskih odvodov. Raznolikost številnih komadov je prevelika, da bi se lahko spuščali v podrobno obravnavo. Druži jih klasična DIY estetika, obenem pa idejno ozadje domačega ustvarjanja, ki v danem položaju dobiva nove konotacije. Sam položaj je na nekaterih mestih neposredno ozaveščen. Album se je pojavil v času, ko je bilo v javnosti do režima, ki se vzpostavlja na podlagi strahu pred boleznijo, še precej manj skepse kot v tem trenutku in je punkovsko brezkompromisni pristop k prevpraševanju naracije vlival in še vliva nekaj poguma. Tako uvodni hrumeči hardcore izvajalca na temni strani življenja, naslovljen maske, v besedilu obravnava delirij, ki se je naselil med mnogimi ljudmi. Naslov drugega komada, prvookuženčeva žena, že z blago potujitvijo morečega diskurza lajša napetost. Pri tem opazimo, da je pravzaprav vseeno, ali so komadi nastajali po nastopu pandemije ali pred njo, ali so jo vpisali v proces nastajanja ali ne, in to zaradi enotnosti tega duha, ki smo ga opisali zgoraj – robni pas je najkonsistentnejši del družbe tako v rednem kot izrednem stanju.
Parnovalovni podvigi so precej raznoliki. Kje so roke uporabi in predela sample Plavega orkestra in se po svoje spusti v zvočenje postmoderne nostalgije, ki je tudi glavno tematsko področje žanra. Saša Lošić izzveni v spektralnem mnogoglasju ter se izgubi v hrupu. Sutokurobata nas vrže v čas zgodnjega YouTuba, ko smo se naslajali nad cringe naplavinami svetovnega spleta, v tem primeru obskurnega ruskega boybanda z novoletnim komadom. Drone Emoji, zdaj že nekakšna podzemna spalnična znamka, kakorkoli protislovno se to sliši, prej implicirani mrak internetnih informacijskih brezpotij postavi v prvi plan in nas s kolažiranjem slovenskih, mongolskih folk tropov ter odmevov urbanih kleti sooči s tesnobno break nažigancijo. Zanimivo je, kako v vsej tej nanašalnosti in metaplastenju tudi povsem resna rockovska balada Morovern deluje, kot da nekaj skriva, kot da hoče povedati nekaj več, kot da za solzami stalno tli smeh. Opažamo zgoščevanje, ki mu uspe nekaj komadov spraviti pod dve minuti. V tem vidimo tipično spreminjanje delovnega procesa, ko privzemanje tehnik iz tehnično podkrepljene kulture v območje zreduciranih operativnih možnosti sili k zgoščevanju, znotraj katerega se spremeni sam modus časovnosti. Recimo: pisati veliki družinski roman in pričakovati, da boš pariral poklicnim pisateljskim milijonarjem v Ameriki (vsa čast Dostojevskemu!), je nesmiselno. Zato pa nekatere prvine teh romanov organsko absorbirata ter jih po svoje realizirata poezija in kratka proza. Tako, recimo, ni velikega prepada med komadom, ki traja dve minuti, ali tistim, ki traja štiri: bidumbman na svoji motni parni podlagi uspe v kratkem času počasi zarapati dovolj, da komad zveni zaokroženo.
Sounds Form Slovenian Bedrooms III Ω širi in nadaljuje, o čemer priča številka izdaje, spalnične produkcije z implicitnimi estetskimi nanosi, povezanimi s ŠOP Records. Genealogija te estetike bržčas sega že v izhodišča specifičnega kranjskega kletnega, transgresivnega zafrkantstva in modusov sproščenosti, spetimi z izvori slovenske alternativne kulture na relaciji med oblastjo in kontrakulturo. Kadar je ta kultura najproduktivnejša, ponuja tudi globalni doprinos, o čemer pričajo prodori osemdesetih ter odprto stanje duha ljudstva tik pred osamosvojitvijo. Nadalje je treba dodati še specifične, recimo jim milenijske in zoomerske, prvine kibernihilizma in tavanja po postmodernih pustih deželah. Ta nenavadni miks seizmološko beleži stanje in potenciale današnje družbe, obenem pa v koronskih dneh ponuja dragoceno zabavo, zabavo v najboljšem možnem smislu, mimo ameriške ideologije, ki je to besedo zreducirala na včasih že zloveščo parolo.