19.07.2014

1133 minut v živo z APZ-jem in Sebastjanom Vrhovnikom

Dvojna zgoščenka 1133 Akademskega pevskega zbora Tone Tomšič, ki je izšla konec leta 2013, je uresničitev želje, da se objavi posnetke z zborovih »živih« nastopov. V letih 2010–2013, ko je zbor vodil Sebastjan Vrhovnik, se jih je v različnih arhivih nabralo precej.

Urša Šivic

1133

APZ Tone Tomšič

1133

ZKP RTV Slovenija
2013

Dvojna zgoščenka 1133 Akademskega pevskega zbora Tone Tomšič, ki je izšla konec leta 2013, je uresničitev želje, da se objavi posnetke z zborovih »živih« nastopov. V letih 2010–2013, ko je zbor vodil Sebastjan Vrhovnik, se jih je v različnih arhivih nabralo precej. Za zgoščenki jih je odbranih enaindvajset, zajete pa so v naslovnih 1133 minut. Na prvi zgoščenki najdemo sakralna dela, na drugi posvetna. Največ uporabljenih posnetkov je z zborovih letnih koncertov v Slovenski filharmoniji, nekaj jih je z mednarodnih tekmovalnih nastopov v irskem Corku, italijanskem Arezzu, avstrijskih Špitalu ob Dravi in Šentpavlu v Labotski dolini. Zgodovinski razpon objavljenih posnetkov je širok: razpenja se od bolj oddaljenih J. Gallusa, H. Schütza ter J. L. Bacha in prehaja v dela 20. stoletja, vključno z neposredno sodobnostjo z deli Z. R. Stroope, G. Svilainisa, F. Tichelija in najmlajše, Tadeje Vulc.

Akustični prostori, v katerih so nastali posnetki z zgoščenke, so seveda različni: v nekaterih deluje petje polno, v drugih suho. A to bistveno ne moti poslušanja, predvsem pa noben od posnetkov ne prikriva prožnosti in glasovne polnosti zbora, ki sta v Vrhovnikovem obdobju dosegli opazen napredek: spodnji in zgornji register zbora sta uravnotežena, pri čemer ostaja zbor »mladinski« na poti k odrasli polnosti. Izrazite odlike predstavljenih Vrhovnikovih interpretacij so občutljivost, odločna ostrost oziroma odmaknjena distanca, kadar to zahteva glasbeni zapis. Pevsko in interpretativno domačnost v največji meri razkrivajo partiture, ki temeljijo na izraziti romantični melodičnosti (F. Poulenc, Salve Regina, A. Schnitke, Otče naš, F. Ticheli, Earth Song), poudarjeni dikciji in zahtevni tehnicističnosti (Z. R. Stroope, The Conversion of Saul, G. Svilainis, Laudate Dominum) ali na razplastenih zvočnih prostorih (A. Balzanelli, Agnus Dei, V. Barkauskas ml., Stabat Mater, P. Vasks, Mate Sāule).

Izrazite odlike predstavljenih Vrhovnikovih interpretacij so občutljivost, odločna ostrost oziroma odmaknjena distanca, kadar to zahteva glasbeni zapis.

Druga zgoščenka stopnjuje živopisnost in zahtevnost prve. Izstopata dve izrazno zahtevni skladbi Tadeje Vulc (edini slovenski skladbi na zgoščenkah) ter dve po izrazu in obsegu monumentalni izvedbi, The Making of the Drum R. Chilcotta in Raua needmine/Curse upon Iron V. Tormisa, ki s svojo divjostjo zaključuje serijo posnetkov APZ-ja v živo

Zgoščenka razkriva »le« 1133 minut glasbenih trenutkov od vseh precej številnejših koncertnih, festivalskih in tekmovalnih nastopov APZ-ja pod vodstvom Sebastjana Vrhovnika, ki so jih brez izjeme nagrajevali poslušalci in ocenjevalne komisije. Je svojevrsten in povedni dokument nekajletne zgodovine Akademskega pevskega zbora Tone Tomšič in dirigenta Sebastjana Vrhovnika.